Hem / Nyheter & Event / Halland / Årets UF-lärare på Årets UF-skola

Årets UF-lärare på Årets UF-skola

Årets UF-lärare i Halland läsåret 21/22 stavas Per-Arne Jerlstad. Han nu är inne på sitt femte år som UF-lärare på ekonomiprogrammet på Peder skrivares skola i Varberg. Redan från första början utmärkte sig Per-Arne i tävlingssammanhang genom att sitt första år bli utsedd till Årets UF-lärare i Varberg och andra året tog han dessutom hem titeln Årets UF-lärare i Halland för första gången. Ytterligare tävlingsframgångar har han nått då hans elevers ofta går långt i de regionala tävlingarna och ibland också hela vägen till SM. Bara i år kan han, förutom titeln Årets UF-lärare, stoltsera med att hans företag kammade hem fyra förstaplatser, tre andraplatser och tre fjärdeplatser i de regionala UF-tävlingarna.

Givetvis ville vi på UF-Halland veta mer om hur han arbetar med UF och vad som gör honom till en så framgångsrik UF-lärare. Det tog inte lång tid för oss att förstå att Per-Arne är en tävlingsmänniska ända ut i fingerspetsarna. Han berättar att han, förutom alla vinster och utmärkelser inom UF, vunnit ett flertal nationella företagsrapport-tävlingar med sina ekonomielever tidigare. Det har gett honom och hans elever resor till både London och New York. Något år tog hans elever hem både första, andra och tredje pris. Och som han säger med glimten i ögat: ”Det kan ju inte bara bero på eleverna”. Vi kan dock intyga att han är ödmjuk och verkligen lyfter fram att de inte skulle nå alla framgångar om det inte vore för att han har fantastiska elever.

Att hans UF-elever uppskattar och trivs med honom som lärare fick vi verkligen se bevis på i år, då samtliga hans UF-företag nominerade honom till tävlingen Årets UF-lärare i Halland. Superlativen i dessa nomineringar avlöste varandra, vad sägs om meningar som ”han bidrar till att göra vårt UF-år till en oförglömlig resa” eller ”han har en kunskap och erfarenhet som inte kan mätas i guld och en vilja att sprida allt han kan”. Mer konkret beskriver eleverna att Per-Arne har stenkoll på allt ifrån tävlingsdeadlines och kriterier, det finns inte en chans att eleverna missar något som är viktigt. De lyfter också hans stora engagemang, där han stöttar eleverna när de är ute på säljtillfällen och att han uppmuntrar dem och frågar dem hur det går för dem. Även hans goda kunskaper kring både sälj, marknadsföring och bokföring är sådant som eleverna har god nytta av.

Per-Arne tror att han får med sig sina elever genom att han är sig själv, han försöker inte vara någon han inte är utan han är rak och ärlig men med glimten i ögat. Han berättar att han brukar säga till sina elever att den här kursen kan bli den värsta i deras liv – eller så kan den bli den bästa kursen i deras liv, det beror helt på dem själva, det blir vad de gör den till. Som han själv säger ”Alla älskar inte mig men de respekterar mig och de flesta tycker det är väldigt bra med att jag är rak och tydlig mot dem. Det behöver inte vara så konstigt, man kommer långt med enkla medel och svårigheten i jobbet är att förklara enkelt så att alla förstår.” Något han bevisligen lyckas väldigt bra med.

På frågan vad han tycker är bäst med UF-företagande så lyfter han att genom UF kan han slå tre flugor i en smäll. Här kan han integrera kurserna Entreprenörskap, Marknadsföring och Finansiering/Kalkylering. Det upplägget gör också att eleverna får betydligt färre prov, något som uppskattas av eleverna. Nu får de i stället visa vad de lärt sig genom sitt UF-företagande. Som han säger ”genom UF-företagande är det ju på riktigt, det är inte på skoj och här får man omsätta det man lärt sig teoretiskt i praktiken.” Det är något som han upplever verkligen motiverar eleverna. Han lyfter exempelvis elevernas arbete med affärsplanen och marknadsundersökningen de gör i sina UF-företag. Här förstår eleverna att svaren de får in i undersökningen kommer de verkligen ha nytta av och kommer vara betydande för dem i hur väl de lyckas med marknadsföring och försäljning i UF-företaget. Då gör man den också på bästa möjliga sätt och lägger ner det där lilla extra som krävs.

Per-Arne tycker också UF-företagandet gör att många olika kompetenser och förmågor kommer i spel – sådana som inte är så lätta att upptäcka i traditionell undervisning och genom prov. Just vikten av olika kompetenser i ett företag är något han försöker få eleverna att anamma. Att inte välja att driva företaget med bästa kompisarna utan i stället se till vilka förmågor som behövs för att få företaget att fungera på bästa sätt. Det är så framgångsrika företag fungerar på riktigt. Som han så målande uttrycker det ”genom att ta in olika kompetenser så får fisken flera fenor – och då simmar den bättre”.

Inte nog med att Per-Arne nu för andra gången tog hem titeln Årets UF-lärare i Halland. Peder Skrivares skola vann dessutom tävlingen Årets UF-skola i Halland för fjärde gången. Per-Arne och hans kollegor gör verkligen ett kanonjobb med UF-företagandet på skolan och vi på UF-kontoret värdesätter verkligen att skolan jobbar så strukturerat med UF och med tydliga mål. Man har förstått hur värdefullt UF är både för elever, lärare och skolan. Det stärker samarbetet med det lokala näringslivet och det engagerar och ger en stolthet till skolan. Utvecklingsarbetet med UF-företagandet på skolan fortlöper och vi gläds åt att även samhällsprogrammet och elprogrammet kommer bedriva UF-företagande till hösten.

Vi säger stort grattis till Per-Arne och hans kollegor på Peder Skrivares skola och önskar dem stort lycka till på SM i Ung Företagsamhet som snart går av stapeln i Göteborg. Känner vi Per-Arne rätt så kommer han gå långt även i denna tävling!

FLER NYHETER

Oavsett om du är lärare, elev eller förälder så finns vi här för att hjälpa dig. Ställ en fråga så hör vi av oss så snart som möjligt.