Hem / Nyheter & Event / Halland / Månadens UF-alumn i December - Tim Luthman

Månadens UF-alumn i December - Tim Luthman

Tim Luthman är en av våra UF-alumner som såg möjligheter där andra såg utmaningar. Genom sitt företag inom digital marknadsföring hjälpte han små matbutiker att nå ut via sociala medier och betald annonsering. Under UF-året 2023/2024 skapade han inte bara värde för sina kunder utan tog också hem priserna för Årets tjänst och Årets ekologiskt hållbara UF-företag. Hans resa visar hur entreprenörskap kan vara både innovativt och hållbart – och idag fortsätter han sin framgång i näringslivet.

När drev du UF-företag och vad gjorde du?

Jag drev en marknadsföringsbyrå där jag hjälpte små matbutiker runt om i Sverige att marknadsföra sig via betald annonsering och sociala medier. Anledningen var att jag insåg att många livsmedelsbutiker fick central hjälp (ICA, Axfood etc.), medan mindre butiker behövde sköta allt själva. Dessa butikers ägare var ofta mycket stressade, och jag såg en möjlighet att hjälpa dem.

Jag hjälpte bland annat till med att skapa bokningsklipp på lokala varor och att paketera varor som snart gick ut i datum. Detta ledde till att jag vann både priset för Årets tjänst och Årets ekologiskt hållbara UF-företag.

Vilka lärdomar fick du med dig från UF-året?

Det viktigaste jag lärde mig är att 100 % av allt du gör är ditt eget ansvar. Oavsett om det går bra eller dåligt så är det upp till dig. Om man börjar skylla ifrån sig på yttre faktorer eller sådant som är bortom ens kontroll, tappar man viktiga lärdomar.

En annan insikt var att aldrig ta något för givet. Ett exempel är när en kund ringde och sa upp samarbetet samma dag. Det var tufft eftersom det var viktiga pengar för mig, men i efterhand är jag glad att det hände – jag lärde mig mycket av det.

Men den absolut största lärdomen är vikten av att systematisera arbetet. Allt som kan automatiseras bör automatiseras för att frigöra tid. Ett företag utan bra system och processer är ineffektivt, och det är något jag alltid har med mig.

Vad är dina främsta drivkrafter?

Jag kan dela upp mina tre största drivkrafter i tre delar:

  1. Frihet i livet
    Min största drivkraft är att vara fri – ekonomiskt, geografiskt och tidsmässigt.
  2. Göra min röst hörd
    Jag vill göra skillnad och påverka större saker än att bara fokusera på det kortsiktiga. Jag tror att många människor innerst inne vill bidra till något större.
  3. Säkerhet och hälsa
    Jag har insett att pengar faktiskt köper hälsa. Jag vill aldrig behöva stå inför valet att ekonomiska begränsningar avgör om jag, eller mina nära och kära, får den vård vi behöver.

Hur har det gått sedan UF-året och vad är dina tankar framåt?

Dagen efter studenten startade jag mitt eget konsultbolag, Luthman Solutions AB. Trots att jag var trött från firandet kvällen innan, kändes det helt rätt.

Just nu arbetar jag främst med annonstrategier för e-handel, där jag hjälper varumärken med copywriting samt att testa och skala annonser. Jag arbetar nära en större kund inom e-handel och har även mindre uppdrag vid sidan av. Det känns skönt att inte vara lika "utbytbar" som under UF-året, och ju mer jag lär mig desto mer värde kan jag skapa – något som är väldigt givande.

Mina insikter efter UF-året har vuxit exponentiellt. Jag har ändrat uppfattning om vad som är möjligt och har helt bytt perspektiv på mina mål, som nu är mycket större.

Om du får drömma – var ser du dig själv och ditt företag om 5 år?

Bra fråga! Jag kan börja med att beskriva vad jag inte vill:

  1. Behöva vända och vrida på varje krona eller överväga om jag har råd att äta avokado till lunch.
  2. Vara geografiskt bunden till en plats.
  3. Kompromissa med hur mycket eller lite jag kan jobba.
  4. Ha slutat utvecklas och fastnat på samma plats.

Jag har insett hur viktigt det är att byta miljö för att inte stagnera, både personligt och affärsmässigt. Som det ser ut nu är jag inte bunden till någon plats, och om fem år (när jag är 24) ser jag mig själv med friheten att arbeta varifrån jag vill – troligtvis inte i Sverige.

Gällande företaget så är marknadsföring verkligen en djungel. Ju mer jag skrapar på ytan, desto mer inser jag att det finns att lära. Mitt största fokus – och utmaning – just nu är att balansera mellan att lära mig och utföra. Om fem år ser jag mig inte som fullärd, men jag hoppas vara ett respekterat namn som skapat extremt mycket värde inom marknadsföring.

Oavsett om du är lärare, elev eller förälder så finns vi här för att hjälpa dig. Ställ en fråga så hör vi av oss så snart som möjligt.