Hem / Nyheter & Event / Halland / UF-året i backspeglen

UF-året i backspeglen

Bivaxdukar, ringar av gamla skateboards, omdesignade kläder och käpphästtävlingar. För snart 1 år sen startades 457 UF-företag i Halland. 457 UF-företag som ha gått över förväntan eller inte alls som planerat. 1355 gymnasieelever har haft ett alldeles speciellt år med erfarenheter, glädje och jobbiga stunder. Men hur det egentligen gått för de halländska UF-företagen? Och vad tar de med sig efter ett år som egenföretagare?

I ett år har nu 36% av gymnasieeleverna i en årskull fått chansen att testa på att starta, driva och avveckla sitt helt egna företag. Ett år som ger eleverna viktiga erfarenheter och lärdomar inför framtiden. Forskning har visat att elever som drivit UF-företag får högre medellön, färre arbetslöshetsdagar, oftare når chefspositioner, lyckas bättre med vidare studier och startar företag i högre utsträckning.

Hur ser UF-företagarna tillbaka på sitt UF-år? Vad tar de själva med sig och fanns det något de skulle velat göra annorlunda?

Madeleine från Cotton Think UF som har sytt egna tygpads som ett alternativ till bomullpads tar med sig från detta året hur viktigt det är att tänka utanför boxen. De tre tjejerna i Cotton Think UF har även sett hur viktigt det är med ett starkt team där man kompletterar varandra i gruppen. Bäst på Fest UF som har gjort en drinkbok med alkoholfria drinkar fortsätter på hur viktigt det är att kompromissa, samarbeta, ställa upp och motivera varandra. De har sett att hårt arbete lönar sig och att man inte ska ge upp trots flertal motgångar. Utvecklingen sker främst på ett personligt plan förklarar medlemmarna i Bee Clever UF.

”Man har satts i ”obekväma” situationer gäller försäljning och liknande som man inte varit van vid. Något som gjort att man fått utmana sig själv och därmed också utvecklat sig själv.” Förklarar de fem tjejerna som har haft bivaxdukar som sin affärsidé.

Varberssupporter UF har insett hur viktigt det har varit med noggrannhet och disciplin för att kunna driva sitt bolag med en gemensam supportertröja för elitklubbarna i Varberg. Mer effektiv marknadsföring och fler säljtillfällen skulle varit PostLove UFs taktik om de skulle gjort om sitt UF-år. Lärdomar de tar vidare till nästa företag de möjligen kommer starta i framtiden. Det tänker i alla fall NG marketing göra som under UF-året haft en omsättning på dryg 100 000 kr. De två Laholmskillarna vet nu hur viktigt det är att veta sitt värde och inte vara rädd för att ta betalt när de ska starta upp sitt bolag igen med marknadsföring åt företag.

UF-företagarna ser tillbaka på året som extremt lärorikt men även otroligt roligt. Hampus som under året har drivit Din dekal UF har sett möjligheten att lära sig saker som annars inte får lära sig i skolan om t ex bokföring. Bee Clever UF håller helt med Hampus tankar.

”Det har varit en otroligt lärorik process som vi önskar alla får ta del av” förklarar Bee Clever UF.

Att säga en sak som var roligt tyckte Glasblästrarna UF som har sandblästrat glas med halmstadmotiv var väldigt svårt.

”Det roligaste under UF-året har varit att få träffa kunder och intresserade, att kunna erbjuda bra kundservice och få bra respons. Det har också varit roligt att samarbeta tillsammans och att utveckla egendesignade produkter.” Berättar Fanny och Kasper som har drivit Glasblästrarna UF på teknikprogrammet.

Avslutningsvis har Cinemates UF som erbjuder film och foto som sin affärsidé tagit fram 3 tips till de nya UF-eleverna som kör igång till hösten. De uppmanar eleverna till att komma igång i tid och ta vara på den chansen man får. Hur viktigt det är att välja personer i sitt team som har samma mål som en själv. Samt att man ska våga testa sina gränser och ta ut svängarna.

”Det är så ni kommer skapa nya kundkontakter vilket kommer gynna ert företag och göra det mycket enklare för er att etablera er och gå snabbare framåt” Avslutar Cinemates UF.

457 UF-företag startades hösten 2019, 457 UF-företag avvecklas nu våren 2020. Ett år som har varit helt unikt. Inte bara pga rådande pandemi utan genom alla de eleverna som har använt sin kreativitet, samarbetsförmåga och sitt entreprenörskap. Eleverna har fått nya insikter om sin framtid och sin företagsamhet. Håll tummarna att du får en av dessa 1355 företagsamma eleverna som anställd i ditt bolag i framtiden.

Oavsett om du är lärare, elev eller förälder så finns vi här för att hjälpa dig. Ställ en fråga så hör vi av oss så snart som möjligt.