UF-Företagande jämnar ut spelplanen för unga
Under de tre senaste läsåren (2021-2023) har totalt 1 100 elever på 31 skolor runt om i landet medverkat i en forskningsstudie kring UF-företagandets effekter. Studien har letts av Kåre Moberg, forskningsledare på Fonden for Entreprenørskab, Danmark, där både elever som drivit UF-företag och elever som inte gjort det, har medverkat. Han lyfter fram tre tydliga resultat som visar på positiva effekter av UF-företagande.
– UF-företagande som en generell insats ser ut att höja entreprenöriella kompentenser, oavsett gymnasieprogram. Det fungerar också extra bra för underrepresenterade grupper när det gäller entreprenörskap, exempelvis kvinnor eller för elever som kommer från icke-akademiska hem eller har lågt akademiskt självförtroende. Det är väldigt spännande, säger han. Resultaten bekräftar tidigare forskning på UF-företagande som samhällsstärkande. Det är också i linje med annan forskning om entreprenöriellt lärande, som exempelvis positiva effekter på olika typer av utanförskap, enligt Kåre Moberg. Det kan helt enkelt skapa en mer jämlik spelplan och minska startsträckorna för unga inom skolan och samhället.
– Låg akademisk självkänsla kan ofta leda till att unga får problem i skolan, säger han. Insatsen med UF-företagande blir något annat än vanlig skolundervisning, där får eleverna arbeta med andra talanger och lärarna behöver omvärdera sina elever. Det är häftigt att se. En del av studien var även intervjuer med lärare på skolor som har UF-företagande, men som själva inte undervisar i UF-företagande. Resultaten där pekar på att lärarna anser att UF-företagande utvecklar användbara kompetenser hos eleverna, både vad gäller deras fortsatta skolgång och senare i livet. Men de uppger också att det behövs mer samarbete kring undervisningsmetoder, ämnen och årskullar om eleverna ska få mer användning av dessa kompetenser efter UF-företagandet. Kåre Moberg betonar vikten av att fortsätta lyfta entreprenörskap som en viktig del inom skolans värld, bland annat genom forskning på dess effekter.
– Entreprenöriella kompetenser är viktiga för att hantera osäkerhet, kunna navigera i en osäker verklighet och vara kreativ. Ju fler jobb som ersätts av AI kommer det bli ännu viktigare att ta till vara på de mänskliga kompetenserna och Ung Företagsamhet bidrar till detta. Många har det tufft i skolan idag och vi behöver hitta sätt att engagera våra unga, att göra dem nyfikna på lärande, utveckla sociala kompetenser och fungera i grupp.