IK Oskarshamn - utmaningen
Nu är hockeysäsongen äntligen igång och IK Oskarshamn behöver er hjälp. UF Kalmar län har, tillsammans med IK Oskarshamn, tagit fram ett spännande uppdrag där eleverna får möjlighet att producera en reklamfilm åt föreningen för att stärka IK Oskarshamn och skapa glädje och kraft åt laget och vår stad Oskarshamn.
Fokuset i uppdraget ligger på hur föreningen påverkar Oskarshamn positivt och hur laget skapar en gemenskap i staden. Eleven får i uppdraget träna på kreativitet, samarbete, entreprenörskap och att skapa film.
Bakgrund:
IK Oskarshamn kom till 1970 när IFK Oskarshamn och Oskarshamns AIK slog ihop sina hockeysektioner och bildade IK70. Idag är IKO en riktig tungviktare i regionen! Deras mål? Att bli ännu bättre, både på och utanför isen. Genom att jobba långsiktigt och ständigt förbättra sig, siktar de på att nå toppklass i hockeyvärlden.
Tillvägagångssätt:
Filma ett videoklipp på max 60 sekunder där ni visar varför man ska kolla på Oskarshamns hockeymatcher och engagera sig i IK Oskarshamn . Filma den på valfritt sätt, men Örnie ska vara huvudpersonen. Visa på vilket sätt föreningen bidrar positivt till samhället och befolkningen. Exempelvis kan det vara att det blir en fin gemenskap av att gå på matcher och heja fram sitt lag, i med och i motgångar.
Anmälan av din klass:
Du som lärare anmäler din klass under knappen "Anmäl din klass här". När ni anmält er klass så kommer ett start-kit levereras till er.
Förslag på ämnesintegrering:
Svenska: Låt eleverna träna på muntlig framställning och presentera sin idé och film inför klassen. Skriva ett manus till filmen.
Entreprenörskap: Samarbeta i grupp, vara kreativa och lösa problem tillsammans.
Bild: Eleverna producerar och planerar film.
Teknik och slöjd: Möjlighet att skapa och konstruera maskoten om så behövs.
Diskussionsfrågor inför reklamfilmen:
Gör gärna en gemensam tankekarta över elevernas svar.
» Vad måste finnas med på videon?
» Vilket film/redigeringsprogram ska användas?
» Ska videon ha ett specifikt tema?
» Ska videon tilltala en specifik målgrupp?
» Vart ska ni spela in videon och behövs det rekvisita?
Tre viktiga grunder för reklamfilm:
» Enkelhet: Berättelsen ska vara tydlig och enkel med få karaktärer, så att publiken lätt kan följa med.
» Få karaktärer: Åskådaren ska aldrig tvivla på vem eller vems berättelse vi ser på.
» Ljudet: Använd rikligt med ljud och minimal dialog för att göra filmen lika spännande för örat som för ögat.
Program:
Eleverna är duktiga på teknik och film så de har koll på hur man producera film. Vilket program eleverna använder sig av är så klart valfritt men I-movie brukar funka väldigt bra. Om eleverna vill göra stop-motionfilmer så är det självklart tillåtet.
Stop motion:
Stop motion är en av de tre främsta animationsteknikerna. Den bygger på enbildstagningar av figurer och miljöer som successivt flyttas/byter ställning mellan tagningarna. Tekniken används ofta till det som kallas ”dockfilm” där dockor spelar rollfigurerna. Läs mer om stop motion här.
- Inför utmaningen träffar jag gärna dig digitalt, för frågor, stora som små.
20 december - Sista dagen att anmäla sin klass till utmaningen
20 december - Deadline att skicka in bidrag till tävlingen
7 januari - Vinnande klass utses
26 januari - Vinnaren får kolla på IK Oskarshamn - Mora