Relights UF

Vinnare av Årets affärsplan

Från ekonomiprogrammet på Peder skrivares skola i Varberg kommer Lisa, Ida, Thilda, Ellie, Maja och Syela som tillsammans driver Relights UF och tävlar för Halland i Årets affärsplan.

 

Vad gör ni i ert UF-företag?
ReLights UF säljer egengjorda blockljus av återvunnet stearin. Vi samlar in stearinstumpar från kyrkor, restauranger, hotell, vänner och familj för att sedan smälta ner stearinet och gjuta nya blockljus i insamlade pantburkar. Våra ljus kommer i två olika storlekar och säljs för 30 kr/styck. 

 

Hur kom ni på idéen?
Något vi alla var överens om var att hållbarhet och återvinning skulle vara i fokus. Då kom vi på idéen att göra blockljus av återvunnet stearin, då vi anser att det inte finns många miljövänliga ljus på dagens marknad. Det var inte bara en hållbar idé utan även något vi anser når ut till en bred målgrupp. Dessutom så hade vi kontakter inom ljusstöpning så vi visste att vi kunde få låna det mesta till tillverkningen. 

Varför är hållbarhet viktigt för er?
Hållbarhet är viktigt för oss då vi anser att det är viktigt att våran generation är med och bidrar till en hållbar framtid. Ingen kan inte göra allt men alla kan göra något och vi känner att det är viktigt för oss ungdomar att börja visa och sprida kunskap om att hållbarhet är ett viktigt ämne. 

Vad har varit den största utmaningen under året?
Vi har haft två större utmaningar under året. Dels så har våra säljtillfällen minskat kraftigt på grund av Covid-19. Vi har inte haft samma möjlighet att fysiskt kunna möta våra kunder och sälja våra ljus. Men vår största motgång har varit bristen på stearin då kyrkorna stängde ner, vilket vi från början tänkt skulle vara vår främsta källa. Då fick vi alltså snabbt tänka om och kontakta alla restauranger och hotell vi kunde komma på för att få stearin därifrån, men det var tufft att få ihop stora mängder. 

Topp 3!

Topp tre från UF-året

  1. Erfarenhet av att driva ett företag
  2. Lärdomar om problemlösning och samarbete 
  3. Såklart en vinst i årets affärsplan och en delad andraplats i årets UF-företag. 

Hur känns det att vinna Årets affärsplan i Halland?
Det känns såklart väldigt roligt och ärofyllt. Det var i princip det första vi gjorde på UF-året så vi hade inte speciellt mycket kunskap och koll på allt. Därför känns det extra roligt att vi lyckades så bra och att all tid och energi vi la ner på vår affärsplan lönade sig i en vinst. 

Varför tror ni att ni vann?
Vi tror att vi vann för att vår affärsplan är väldigt strukturerad och genomtänkt. Vi har ett bra och tydligt upplägg och ett genomgående tema i färg och utseende som går väl i linje med vår produkt.