Månadens alumn: Martin och Alva gick från UF till AB
Det hela startade med ett identifierat problem i kaffebranschen: Varför skulle ett företag lägga fokus på ett snyggt kaffepaket när de flesta av hushållen flyttar kaffepulvret till en kaffeburk? Med affärsidén att erbjuda kunder kaffepaket efter säsong och stil startades det UF-företag som idag blivit aktiebolag upp.
-Vi startade upp ett aktiebolag dels för att vi inte ville lägga ner ett företag där det fanns potential att utvecklas och bli större, men en stor anledning var också att vi båda motiveras av entreprenörskap och företagande, säger Martin.
Att skillnaden är stor mellan att driva UF företag kontra aktiebolag råder det inga tvivel om, menar Alva:
-Den största skillnaden är att vi nu är ute i verkligheten på ett helt annat sätt, där man inte har tillgång till samma vägledning som under UF-året.
Även omfattningen av besluten man tar är annorlunda:
-Man måste tänka ännu mer på vilka beslut och handlingar som görs i företaget, då det nu kan ge större konsekvenser som kan påverka företagets framtid.
Att lärdomarna från UF året har varit en viktig del i skapandet av aktiebolaget är Martin och Alva helt eniga om. Inte bara lärandet i entreprenörskap utan även hur de själva växt på det personliga planet. De påpekar också hur viktigt det är att tid och engagemang läggs ner på företaget man driver.
En lärdom kommer de ta med sig hela vägen:
-Den största lärdomen vi har fått är att man från en idé kan skapa en produkt med hjälp av näringslivet. För att vi skulle kunna få fram den produkt vi ville ha var det en lång process att hitta rätt kontakter som kunde hjälpa oss med våra önskemål.
Att UF-företaget var en favorit i skolan hos Martin och Alva hade nog många kunnat gissa.
-För vår del var UF-året höjdpunkten under gymnasiet och vi kunde genom detta lära oss grunder inom entreprenörskap och hur man driver ett företag.
Vad som händer i framtiden får tiden utvisa, men en sak är säker:
-Vi vill bli ett etablerat varumärke där vi är ledande inom branschen.