Hem / Nyheter & Event / Jönköpings län / Månadens alumn - Herman Ek

Månadens alumn - Herman Ek

Herman satsade och valde att fortsätta med sitt UF-företag Vavida UF, där han hjälper företag med digital marknadsföring. Nu vill han berätta om sin tid som UF-företagare och dela med sig av några marknadsföringsknep.

Läsåret 22/23 när Herman var elev på Sandagymnasiet började han jobba på en idé som gick ut på att hjälpa företag med marknadsföring i sociala medier. Idag har idén expanderats och nu erbjuder Vavida resultatdrivna lösningar inom bland annat online marknadsföring, webbdesign och dataspårning.

  • Det känns väldigt spännande och givande att fortsätta med Vavida AB. Att bygga vidare på allt jag lärde mig under UF-året har gett mig en stark grund. Visst kan det vara utmanande att driva företag ensam som ung vuxen, men erfarenheterna, lärdomarna och allt annat gör det verkligen värt det. Jag rekommenderar alla UF-elever som har en idé de tror på att faktiskt ge den en chans även efter UF-året!, berättar Herman.

UF-året är verkligen en möjlighet till att testa och känna hur det är att driva ett företag. Oavsett om man driver vidare eller inte, är det en möjlighet att växa och utmana sig själv. Herman har fått med sig en mängd olika lärdomar från sin UF-tid, något som han har nytta av idag.

  • Man får en unik chans att satsa på en idé man kanske annars inte hade vågat testa. Genom att jobba praktiskt i sitt företag ställs man inför utmaningar som ger värdefull erfarenhet och lärdomar. En stor lärdom för mig var att arbeta B2B. Att som 18-åring hålla säljmöten och uppföljningar med betydligt äldre beslutsfattare, och att på något sätt vinna deras förtroende, var en utmaning men otroligt givande. Jag har även lärt mig hitta fiffiga och innovativa lösningar på oväntade problem, något jag bär med mig än idag.

Förutom lärdomar fick såklart Herman även uppleva spännande möten och roliga upplevelser, om han enbart får välja ett tillfälle som var extra roligt är det UF-mässan.

  • Det fanns många delar med UF året som var riktigt kul, men om det är något som utmärker sig så är det såklart UF-mässan. Om jag skulle svara på ett mer personligt plan så hade det varit att signera min allra första kund, det var en speciell känsla!

Slutligen vill vi såklart att Herman ska dela med sig av några marknadsföringsknep som kan hjälpa er UF-företagare att ta marknadsföringen till nästa nivå:

  1. Utnyttja sociala medier fullt ut: Här har ni en möjlighet att helt gratis bygga upp varumärkeskännedom och skapa engagemang, så satsa stenhårt på det!
  2. Lär känna er målgrupp: Förstå vilka ni levererar till,  vilka är dom, deras intressen, ålder, vart bor de och så vidare. En tydligt specificerad målgrupp gör det mycket enklare för er att kommunicera effektivt och verkligen nå fram med ert budskap och hur ni skapar värde. Till exempel så kanske ni utformar ert innehåll, språk och ton annorlunda om ni riktar er till 18-åriga män jämfört med om målgruppen består av 65-åriga kvinnor. Anpassa er kommunikation så att den verkligen talar till dem ni vill nå!
  3. Fokusera på värdet ni skapar, inte bara problemet ni löser: Folk köper sällan er vara eller tjänst bara för att det är ni utan för det värde ni tillför, så se till att ert värdeerbjudande är tydligt. Om det inte är tydligt och enkelt för er, varför man ska välja er före konkurrenterna, hur ska kunden då förstå det?

(Bonus tips!) Ta inte allt på för stort allvar! Mycket av marknadsföring som fungerar bra idag, särskilt för yngre målgrupper, är lättsam och avslappnad. Använd memes, hoppa på trender, och våga vara lite lekfulla, det är stor chans att fler kan relatera till ert innehåll och känna en genuin koppling till ert varumärke. Om det passar er affärsmodell, embracea att ni är UF-företagare! Visa att ni är unga, energifyllda och vågar tänka nytt, det kan skapa ett starkt och unikt intryck hos era kunder.

Oavsett om du är lärare, elev eller förälder så finns vi här för att hjälpa dig. Ställ en fråga så hör vi av oss så snart som möjligt.