Hem / Nyheter & Event / Jönköpings län / Månadens Alumn: Tova Fischer, hur du lyckas med försäljningen.

Månadens Alumn: Tova Fischer, hur du lyckas med försäljningen.

2021 blev Tova Fischer utsedd till Årets Säljare i Jönköping och tog sig hela vägen till SM. Nu delar hon med sig av sina bästa tips för hur man lyckas sälja in sin produkt både till juryn och till kunderna.

Tova Fischer var en del av UF-företaget Scent for Change UF läsåret 2020/2021. Företaget tillverkade ljus av överblivna ljusstumpar från kyrkor. Ljusen var i tre olika färger som representerade prostata -, bröst – och barncancerfonden.

Den roligaste, svåraste och största lärdomen Tova fick från sitt UF-år var samarbetet. Att anpassa sig och kompromissa kan ofta vara svårt när man själv tänker att man vet bäst. Tova insåg att hon inte alltid vet bäst. Trots det arbetade företaget framåt och Tova visade sig vara riktigt grym som försäljare. Hon fick möta juryn helt digitalt på grund av Covid-19 vilket var en spännande upplevelse.

”Jag var ganska nervös innan, men det släppte när man började prata”, förklarar Tova.

Hon förklarar att det var en stor skillnad att tävla i Årets Säljare i Jönköping och på SM i Stockholm. När hon skulle presentera sina doftljus på SM var kunden nämligen doftallergiker vilket gjorde att hon inte kunde använda sina försäljningsargument. Därför poängterar hon vikten av att vara beredd på allt.

Att planera säljsamtalet är a och o för att det ska flyta på bra, men det är viktigt att vara beredd på att det inte alltid går enligt manus. Vid Tovas säljtillfälle höll sig inte jurymedlemmen till manus vilket resulterade i att Tova fick improvisera.  

”Jag tror det är viktigt att inse att det är ett samtal och inte en föreläsning om produkten”, poängterar Tova.

Det är viktigt att vara öppen och ta det som det kommer trots förberedelser. Men Tova uppmanar till att lista styrkor med produkten.

Vad är det som är speciellt med just din produkt? Finns det nackdelar med produkten? Försök göra om dessa till fördelar!” 

För stunden har Tova ett sabbatsår och planerar att resa när covid-19 tillåter det. En tanke är att börja plugga igen till hösten eller vänta ett tag till för att kunna genomföra sina resor. Det återstår att se, men innan dess vill Tova dela med sig av sina 3 bästa försäljningsknep:

  • Ta fram styrkor med din produkt. Hur skiljer den sig från andras? Lyft fram varför din produkt är bättre än konkurrenternas.  
  • Försök varva in personliga saker. Nämner kunden att hon har en katt och du säljer doftljus så be kunden föreställa sig hur mycket mysigare det blir när hon kelar med sin katt i tv-soffan med ett härligt doftljus på soffbordet. 
  • Var avslappnad. Ha glimten i ögat. Våga skämta. Är stämningen avslappnad blir kunden mer bekväm. 

 

                                   Tro på dig själv! Du kan din produkt bäst av alla, lycka till!

Oavsett om du är lärare, elev eller förälder så finns vi här för att hjälpa dig. Ställ en fråga så hör vi av oss så snart som möjligt.