Monteragerande

Allt du behöver veta för ett bättre monteragerande

Montern, UF-företagaren och besökaren är de tre komponenterna som tillsammans skapar det perfekta mötet på UF-mässan. Denna sida ger dig några användbara tips och trix för en lyckad mässa. Vi sammanfattar ett par varningar, tips och råd som verktyg till er för att lyckas så bra som möjligt.

Steg 1: Kontakt

Tips på hur ni får kontakt med en kund:

Innan du tar kontakt med en potentiell kund måste du locka dem till bordet. Ett bra sätt att locka besökare till just ert bord är att använda er av någon form av intresseväckande aktivitet, kopplad till er företagsidé och för att locka dit rätt målgrupp. Exempelvis:

  • Gissa hur många makaroner i burken
  • Kasta boll i hink
  • Innebandymål 

Ett annat tips för att locka till sig människor till montern är att fråga besökarna frågor kopplade till er affärsidé när dem passerar montern. Exempelvis om ni säljer hållbara miljökassar:

  • Hejsan! Tänker du mycket på hållbarhet i vardagen?
  • Brukar du handla på nätet eller butik?
  • Använder du plastpåsar, pappåsar eller tygpåsar när du handlar?
  • Gillar du hållbarhet?
  • Vill du vara med och bidra till mindre plast i världen?

På detta sätt kan du enklare stoppa en besökare för att sedan direkt få igång en konversation som kan leda till köp. 

Tänk på detta vid kontakt med kund:

UF-företaget behöver sprida ut sig i montern för att inte bilda en "mur" och på så sätt se stängd ut. 

Var pigg och alert! Kunderna märker av detta och dras till glada montrar

Förbered frågor att ställa kunderna kopplade till er affärsidé. 

Steg 2: Samtalet

Tips på bra samtal med kund:

När kunden har stannat vid er monter, om det är pga er roliga aktivitet, en öppen fråga som fångade kunden eller om kunden var intresserade av er ändå. Se till att förberett frågor för att på så sätt ta reda på om kunden är intresserad av din produkt. Exempel hållbara miljökassar:

  • Tycker du att det är viktigt att tänka på hållbarhet och att använda sig av mindre plast?
  • Handlar du idag på nätet eller i en matvarubutik?
  • När du handlar i butiken, köper du nya kassar varje gång?
  • Har du med dig egna kassar till din matvarubutik?

Med frågor, liknande dessa, får du tydligt fram ett behov hos kunden och om detta är en kund som du ska satsa på. Svarar exempelvis kunden att den redan använder sig av miljövänliga tygkassar, testa sälj på en till, till deras komps. Vill dem inte är det inte rätt kund. VIKTIGT: LYSSNA PÅ SVAREN. Det är svaret på frågan som är det viktiga, låt kunden prata och hitta deras behov. 

Ta fram dessa frågor i förväg och se till att dem håller en röd tråd. Träna på dessa innan för att uppnå bästa möjliga resultat. 

Tänk på detta vid samtalet med kund:

  • Var förberedd med frågor
  • Alla kan vara en potentiell kund
  • Ställ frågor och lyssna på besökarens svar. Hitta kundens behov genom dessa frågor.
  • Visa ditt intresse i kunden.
  • Ställ följdfrågor för att bekräfta kunden.
  • Vem som helst kan vara en jurymedlem. Dem kan observera er från avstånd, så var på tårna. 

 

Steg 3: Avslutet

Tips på bra avslut med kunden:

Viktigaste under denna process är avslutet. Det är då kunden tar ett beslut. Ett avslut kan vara att få kundens kontaktuppgifter, sälja en produkt, boka in ett möte eller skriva upp kunden på en beställningslista. Detta steg kan kännas lite läskigt, eftersom det är här man faktiskt frågar efter något hos kunden. Därför kommer därför lite tips för att göra det mindre läskigt:

  • Tvåvägsavslut: Lägg upp 2 alternativ. Vill ni ha den rosa eller blåa tygkassen
  • Tysta avslutet: Fråga rakt ut, vill ni köpa? och var sedan tyst tills kunden svarar. Ja eller nej.
  • Ge flera erbjudande utifrån ert samtal. Exempel: Vi erbjuder ett stort paket med 5 tygpåsar för 399kr, ett litet paket med 1 tygpåse för 99 kr och ett mellanpaket med 3 typgåsar för 249kr. Eftersom ni hade några tygpåsar hemma men var fula så rekommenderar jag mellanpaketet. Då får ni ändå några påsar att byta ut, men ni behöver ju inte ett helt nytt lager. Vad säger ni?

Tänk på detta vid avslutet med kunden:

  • Många går förlorade på köp bara genom att inte våga fråga. Så våga gå på avslut! De värsta som kan hända är att få ett nej. 
  • Förbered lite olika avslut som ni kan köra på kunden.
  • Utgå ifrån ert samtal innan och hänvisa till vad dem sa.
  • Om ni frågar efter kontaktuppgifter vid avslutet. Var tydlig med när du kommer kontakta dem. Samma om ni bokar in möte. Alltid bäst om ni får kundens kontaktuppgifter. På så sätt är det ert ansvar att kontakta, inte kunden att kontakta er. 

 

 

DOS and DON'TS

DOS:

  • Var aktiv och utåtriktad!
  • Planera er monter så alla i företaget får möjlighet att lämna platsen för att äta, dricka, värma sig och vila benen.
  • Sätt upp mål för mässan!
  • Stäng av mobiltelefonen!
  • Tänk på kroppsspråket, ha gärna en broschyr eller produkt i handen för att inte hamna med armarna i kors.
  • Prata med många för att sprida företagets budskap.
  • Prata med era bordsgrannar och skapa en energi bland flera bord för att få dit fler besökare.
  • Peppa varandra under dagen!
  • Stå upp i montern!
  • Ha bekväma skor!

DON'TS:

  • Sitta inte ner i montern.
  • Ät eller drick inte inför besökare.
  • Prata inte eller håll inte på med mobiltelefonen i montern.
  • Lämna aldrig montern tom.
  • Prata inte bara med varandra inom UF-företaget så besökarna inte vågar ”störa”
  • Visa inte otillgänglighet med kroppsspråket (armarna i kors, ryggen mot besökarna etc.)
  • Tala inte illa om konkurrenterna på mässan,
  • Klaga inte på mässan t.ex. hur jobbigt det är att stå upp så länge.

 

Lycka till!

Kontakt vid frågor om monteragerandet

Matteo Pasero Pliakas
Projektledare, Gävleborg
Kontakta mig om:
Du är elev eller lärare och har frågor om UF-företagande, boka klassrumsbesök eller UF-mässan 2024.
Alma Jonsson
Projektledare, Gävleborg
Kontakta mig om:
Du är elev eller lärare och har frågor om UF-företagande och om du vill boka klassrumsbesök.
Tilda Olsson
Kontakta mig om:
Tjänstledig