Anmälan till Skolhackathon i Minecraft öppnar idag 14 augusti!
Skolhackathon i Minecraft genomförs årligen och är ett samarbete mellan Ung Företagsamhet Norrbotten och Teknikens Hus. I fjol deltog drygt 800 mellanstadieelever från Arvidsjaur, Boden, Gällivare, Luleå och Piteå med uppdraget att bygga sitt drömsamhälle. Nu öppnar vi upp för en ny omgång och välkomnar mellanstadieskolor från samtliga kommuner i Norrbotten. Anmälan är öppen mellan den 14 augusti och 29 september 2023. Anmäl dig till Skolhackathon i Minecraft här (för att anmäla dig behöver du vara registrerad på vår hemsida. Har du inte redan ett konto hos oss kan du enkelt registrera sig kostnadsfritt här).
Den 12 september kl. 15.00-15:30 bjuder vi in intresserade pedagoger till en informationsträff om Skolhackathon i Minecraft. Under träffen går vi tillsammans igenom upplägg och koncept samt besvarar frågor och funderingar. Läs mer om den här.
Vad är Skolhackathon i Minecraft?
Skolhackathon i Minecraft är en spännande tävling där eleverna får lösa aktuella samhällsutmaningar på ett nyskapande sätt. Att delta i Skolhackathon ger elever och lärare möjlighet till lustfyllt och kreativt lärande, med kopplingar till flera ämnen i läroplanerna för årskurserna 4–6 i grundskolan, samt för anpassad grundskola och specialskolan. Arbetet startar med att man jobbar med Ung Företagsamhets läromedel Vårt Samhälle, med fokus på vad som ingår i ett samhälle. Därefter börjar processen med att bygga och skissa fram en prototyp, och slutligen går eleverna in i Minecraft, för att tillsammans visualisera sina idéer. Skolhackathon i Minecraft inleds i oktober och avslutas med ett regionalt event i februari där vinnande klass går vidare till den nationella finalen, som också avgörs i februari.
Projektet är helt kostnadsfritt för skolorna att delta i. Alla utbildningar för lärare är förlagda på eftermiddagar för att inte krocka med ordinarie undervisning. Skolhackaton i Minecraft erbjuder även lärare möjligheter till nätverkande och kollegialt lärande. Under hela resan får lärarna stöd av pedagoger från Ung Företagsamhet Norrbotten och Teknikens Hus. Till hjälp finns också en lärarhandledning som bland annat visar på ämneskopplingar till centralt innehåll.
En skola som deltog 2022 var Harads skola i Bodens Kommun. Så här sammanfattade lärare Stina Bergström arbetet med Skolhackathon i Minecraft:
"Att arbeta med Skolhackathon i Minecraft är utvecklande och spännande på många sätt. Att låta eleverna arbeta i en designprocess som byggs vidare steg för steg från förförståelse till egna idéer som sedan utvecklas genom de olika stegen i processen ger en möjlighet för eleverna att samarbeta på nya sätt. Materialet om vårt samhälle, ger eleverna en god förförståelse för hur ett samhälle fungerar och hur mycket som behöver samverka i ett fungerade samhälle. Dessutom är Minecraft en plattform där elever oavsett bakgrund och språk kan mötas i en gemenskap där de tillsammans kan utrycka sina kreativa idéer och utveckla dem tillsammans med andra."
En förutsättning för att kunna arbeta med Minecraft Education Edition som verktyg är att skolan har tillgång till Microsoft 365 licenser. Är du osäker på hur det ser ut på din skola? Ladda ned vår guide som du hittar på Skolhackathon-sidan nedan och kolla med IT-ansvarig på din skola eller med kommunen du jobbar i.