Hem / Nyheter & Event / Norrbotten / Nu är grundskoleutmaningen 2024 igång

Nu är grundskoleutmaningen 2024 igång

Våren 2024 genomförs Grundskoleutmaningen som ett pilotprojekt i Norrbotten tillsammans med Bodenxt och Bodens Kommun för elever i årskurs F-3 samt 7–9. Grundskoleutmaningen är ett koncept av Ung Företagsamhet och syftar till att föra skola och arbetsliv närmare varandra genom att främja elevernas entreprenöriella förmågor. I vårens pilotomgång deltar Fria Emilia, Torpgärdsskolan, Stureskolan och Älvskolan.

Konceptet är applicerbart på hela grundskolan samt anpassad grundskola och bygger på ett verkligt case presenterat av en lokal aktör. Eleverna får därefter själva komma på lösningar, skissa på sina idéer, skapa prototyper och till sist presentera sitt resultat för en jury. Genom processen får eleverna dessutom öva på en rad viktiga förmågor som kreativitet, problemlösning, samarbete, kommunikation och presentationsteknik. 

— Jätteroligt att vi äntligen är i gång med Grundskoleutmaningen i Norrbotten. Utbildningskonceptet har engagerat tusentals grundskoleelever i andra regioner runt om i landet så det känns väldigt spännande att nu prova på detta i Bodens Kommun. Det har varit fantastiskt att följa lärare och elevers arbeten så här långt och vi ser verkligen fram emot att ta del av elevernas lösningar på utmaningen, säger Sofia Hägg, projektledare Ung Företagsamhet Norrbotten 

— Det känns självklart att vända sig till barn och unga eftersom det är de som ska leva i det framtida Boden, motor i den gröna samhällsomställningen. Vi tror att eleverna har innovativa lösningar för det välkomnande samhället och att de levererar idéer som vuxna aldrig hade kommit på, säger Jessicka Sörmling, utbildningskoordinator Bodens kommun.  

Temat för årets case är ungas roll i den gröna samhällsomvandlingen och presenteras av Bodenxt. 

Case

Bodens Kommun står inför stora utmaningar i och med den stora samhällsomvandling som sker i regionen. Vi vet att Boden måste växa med 5000 invånare inom fem år. Redan nu kommer människor från andra delar av världen hit för att arbeta, bo och leva. Vi har hört att många av dem tycker det är svårt att hitta nya vänner och saker att göra på fritiden. Grundskoleelevernas uppdrag är därmed att komma med sina förslag på vad vi kan göra för att fler personer ska vilja flytta till Boden, och stanna här.

Projektet inleddes med en inspirerande workshop för deltagande lärare på Havremagasinet och avslutas med ett finalevent på Boden Business Park den 24 maj. Där får deltagande klasser ställa ut och ett utvalt antal bidrag får dessutom möjlighet att presentera sina förslag inför en jury med representanter från näringslivet. Då ska eleverna visa upp sina prototyper och berätta om varför det saknas i Boden och på vilket sätt det kommer bidra till att fler personer kommer vilja flytta hit, och såklart, stanna kvar. Därefter kommer en vinnare utses som förutom ära och beröm, får ställa ut sitt bidrag på Havremagasinet. 

— Det är naturligt för oss att samarbeta med Ung Företagsamhet som är experter på att stärka barn och ungas entreprenöriella förmågor. Extra roligt också att vinnande bidrag ställs ut på Havremagasinet i sommar. Vi hoppas många besökare passar på att kika på elevernas innovationer, samtidigt som de besöker den internationellt erkända konsthallen, avslutar Jessica Sörmling

På besök hos Fria Emilia

Fria Emilia är en av fyra skolor i Boden som deltar i projektets pilotomgång och de genomför utmaningen på både låg- och högstadiet. Vi har besökt klass F-2 som arbetar i samverkan.

Eleverna har inledningsvis arbetat årskursvis och diskuterat frågor som vad ett samhälle består av och varför man vill bo på en viss plats. För att därefter gå vidare till att generera idéer och ta fram skisser och prototyper på sitt förslag. Där har eleverna varit indelade i mixade grupper med elever från förskoleklass, årskurs 1 och årskurs 2.

— Vi arbetar generellt väldigt mycket i samverkan över årskurserna och vi märker att eleverna uppskattar det. De hjälper varandra väldigt fint och är duktiga på att involvera alla gruppmedlemmar i arbetet, säger Petra Asplund, lärare årskurs 1, Fria Emilia

När vi besöker klassrummet är det byggtillfälle nummer tre och de kreativa förslagen på hur vi får personer att stanna i Boden börjar ta form. Det är allt från lekland, höghöjdsbanor och klätterhus till färgglada sjukhus, nya restauranger och en flygplats. Liams bidrag till tävlingen är ett dinosauriemuseum som han hoppas ska locka både barn och vuxna besökare. Han beskriver hur man kan göra mer än bara titta på utställningarna, man kan exempelvis klättra in i dinosaurierna och åka rutschbana ner. Eller ta en fika i caféet. 

— Jag tycker vi har för lite museum i Boden, och det är bra att lära sig saker om dinosaurierna för de levde för så länge sedan. Då kan man göra det på mitt museum, berättar Liam.

Innan vi rundar av är det dags att testa tåligheten på legopoolen en av grupperna byggt. Precis när klassen jublar över att konstruktionen håller så sipprar vattnet ut. De är snabbt där med papper och konstaterar att nästa lektion behöver den förstärkas. Kanske kan den byggas i ett annat material? 

 

Projektet är ett samarbete mellan Ung Företagsamhet Norrbotten, Bodenxt och Havremagasinet

Arbetar du med något av våra läromedel och vill att vi ska hälsa på i din klass? 
Hör av dig till Sofia Hägg - vi kommer mer än gärna till er!

Här kan du läsa mer om Grundskoleutmaningen i Bodens Kommun VT24
Oavsett om du är lärare, elev eller förälder så finns vi här för att hjälpa dig. Ställ en fråga så hör vi av oss så snart som möjligt.