Se filmen om Skolhackathon för att inspireras inför ditt hackathon-år. 

Skolhackathon på Gotland

Ett Skolhackathon är en kreativ tävling där deltagarna löser samhällsutmaningar på ett innovativt sätt. Att delta i Skolhackathon ger elever och lärare möjlighet till lustfyllt och kreativt lärande, med kopplingar till flera ämnen i läroplanen för årskurserna 4–6.

Som arbetsmetod används en förenklad version av designprocessen. Till varje processteg erbjuds tydliga beskrivningar av hur ett tänkbart undervisningsupplägg skulle kunna se ut, samt eventuella lathundar och/eller annat stödmaterial som du och dina elever kan använda i arbetet.
 
Arbetet i klassrummen startar med att jobba med Ung Företagsamhets läromedel Vårt Samhälle, där eleverna utgår från vad som ingår i ett samhälle. Därefter börjar processen med att bygga och skissa fram sin prototyp, och slutligen går eleverna in i Minecraft, för att bygga upp det samhälle som de skapat. Om man önskar, tävlar man med sitt samhälle under ett regionalt event där vinnande klass går vidare till den nationella finalen.
"Det roligaste var att få samarbeta i grupp"

Caset 2024

2024 handlar uppdraget om att bygga ett samhälle med temat "AI-topia en värld där artificiell intelligens spelar en central roll i samhället och påverkar alla aspekter av människors liv." 

Som lärare erbjuds du en inledande kick-off och utbildning i hur du kan använda Minecraft Education som digitalt verktyg i din undervisning och en genomgång av utbildningsmaterialet Vårt Samhälle. Önskar du få materialet tidigare så kontakta grundskoleansvarig på Ung Företagsamhet på Gotland.

Hur gör man nu?

För att delta i Skolhackathon och för att få tillgång till all information behöver du som pedagog vara registrerad på ungforetagsamhet.se. Detta hjälps vi åt med vid uppstart av projektet, alternativt om du vill göra detta redan nu för att komma åt hela Ung Företagsamhets materialbibliotek. Gör det nedan, eller, om du redan är registrerad, logga in HÄR.

Arrangörer på Gotland

Kontaktperson

Nicoline Roswall
Regionchef, Gotland
Kontakta mig om:
Du har frågor om partnerskap, samarbeten eller grundskoleverksamhet.

Tidsplan för Skolhackathon höstterminen 2024

11 augusti - 6 september - Anmälan öppen
I samband med att anmälan stänger blir årets case, i sin helhet, tillgängligt.

27 augusti - Digital info om Skolhackathon för dig som är nyfiken. Kl 15.00 - 15.30. Här är länk till mötet.

V. 39 - 25 september kl. 15.00 - 17.00. Kickoff + genomgång av materialet som ska användas i arbetet.  

V. 40 - Möjlighet till inspirationsföreläsning för medverkande elever

V. 41 - 10 oktober kl. 14.30 - 17.00 Genomgång av Minecraft + uppföljning av arbetets gång hittills.

V. 47 - 18 november kl. 15.00 - 15.30. Digital träff för uppföljning/frågestund.

V. 51 - 20 december. Deadline för att skicka in tävlingsvärlden.

V. 4 - 21 januari. Regional presentationsdag för medverkande klasser.

V. 5 - Nationell presentationsdag för gotländsk vinnare.