Tävlingsvärdsskap
Vad innebär att vara tävlingsvärd?
Att vara tävlingsvärd för en av de 14 tävlingarna på den regionala UF-mässan är en betydelsefull och engagerande uppgift som innebär flera ansvarsområden. Här följer en ingående beskrivning av vad det innebär att vara tävlingsvärd, vilka tävlingar som finns och hur juryarbetet är uppdelat.
Tävlingsvärdens Roll
Som tävlingsvärd har du ägandeskap över en specifik tävling. Detta innebär att du och ditt företag är den främsta representanten för tävlingen och därmed kommer företaget vara ansiktet utåt för tävlingen och agera kontaktpunkt för informationen som rör tävlingen.
Marknadsföring:
Marknadsföring är en central del av att vara tävlingsvärd. Varje gång tävlingen kommuniceras, antingen via hemsidan, Instagram, LinkedIn eller annan media, kommer ditt företag att marknadsföras. Detta innebär att din logotyp kommer att vara synlig på tryckt material och digitala plattformar. Dessutom får du en intervju på sociala medier och hemsidan, vilket ökar synligheten för ditt företag.
Juryordförande:
Som tävlingsvärd agerar du även som juryordförande. Detta innebär att du:
- Förberedelser: Innan juryarbetet påbörjas behöver du gå igenom tävlingssidan för att bekanta dig med scheman, tillvägagångssätt och allt material som tävlingsbidrag, tävlingskriterier och monterkarta.
- Ledarskap: Under juryarbetet vägleder du övriga jurydeltagare, säkerställer att arbetet flyter på, och har sista ordet vid eventuella oenigheter.
- Kommunikation: Ha mest kontakt med regionskontoret för att rapportera resultatet och hantera eventuella frågor som dyker upp.
Prisutdelare:
Som tävlingsvärd har du äran att dela ut priset till vinnaren. Detta sker inför en stor publik bestående av cirka 800 UF-företagare, 100 lärare, 100 jurydeltagare, 50 alumner och 100 grundskoleelever. Under prisutdelningen blir du först intervjuad av konferenciererna om ditt företag och dig själv, därefter presenterar du de tre bästa bidragen i omvänd ordning och till sist tillkännager du vinnaren.
Tävlingskategorier och Juryarbete
Följande tävlingar finns och juryarbetet sker under två olika tillfällen (prisutdelningen är däremot samma datum för samtliga tävlingar i samband med regionala mässan).
Juryarbetet i samband med juryfrukost 5 mars:
- Årets Affärsplan (5 mars)
- Årets Logotyp (5 mars)
- Årets Reklamfilm (5 mars)
- Årets UF-lärare (5 mars)
- Deltävling för Årets Säljare & UF-företag (5 mars)
- Årets UF-företag (18 mars)
- Årets Säljare (18 mars)
- Årets Vara (18 mars)
- Årets Tjänst (18 mars)
- Årets Hantverkare (18 mars)
- Årets Innovation (18 mars)
- Årets Socialt Hållbara UF-företag (18 mars)
- Årets Ekologiskt Hållbara UF-företag (18 mars)
- Årets Unga Ledare (18 mars)
- Årets Monter (18 mars)
Juryarbete:
Juryarbetet är uppdelat i två tillfällen:
- Juryfrukost: Under juryfrukosten genomförs juryarbetet för
- Årets Affärsplan
- Årets Logotyp
- Årets Reklamfilm
- Årets UF-lärare
- Deltävling för Årets Säljare & UF-företag.
De deltagare som tillhör dessa kategorier stannar kvar efter frukosten för att fortsätta juryarbetet.
- Regionala Mässan: Juryarbetet för;
- Årets UF-företag
- Årets Säljare
- Årets Vara
- Årets Tjänst
- Årets Hantverkare
- Årets Innovation
- Årets Socialt Hållbara UF-företag
- Årets Ekologiskt Hållbara UF-företag
- Årets Unga Ledare
- Årets Monter
Genomförs i samband med den regionala mässan.
Uppdragets Betydelse:
Att vara tävlingsvärd är ett prestigefyllt uppdrag som inte bara ger dig och ditt företag stor exponering, utan också möjlighet att bidra till att lyfta fram och belöna unga entreprenörer. Genom att engagera dig i juryarbetet och prisutdelningen, får du en unik insikt i den kreativitet och det entreprenörskap som spirar bland unga UF-företagare.
För att läsa mer om tillvägagångssättet för juryarbetet generellt, kan du besöka denna länk.