Skånung UF tog andraplats i Årets webbsajt
Det fanns ett väldigt stort intresse för tävlingarna med över 120 inskickade bidrag till både "Årets webbsajt" och "Årets webbshop". Trots detta lyckades Skånung bli en av fem finalister i sin kategori och slutligen hamna på en andraplats. Detta innebar att Skånung erhöll 2000 kronor till sin UF-kassa.
- Vi blev självklart jätteglada när vi fick reda på att vi hade kommit på andraplats. Det var faktiskt en ganska stor överraskning, då vi hade missat att UF Sverige hade publicerat de fem finalisterna på Instagram veckan innan.
Skånung UF består av eleverna Jonathan Tornhill, Jakob Lundqvist, Leo Caapsgård och Viktor Blücher. Precis som namnet avslöjar, är det honung som är kärnan i verksamheten. Deras affärsidé är att hjälpa skolklasser med att samla in pengar genom vidareförsäljning av deras honung. I deras utbud finns naturell honung, men även med smakerna apelsin, citron och eakulyptus. Tillverkningen bedrivs hos Rosendals Biprodukter i Småland.
En stor anledning till att de lyckats så bra med sin hemsida enligt Skånung själva, är att de gjorde en strukturerad plan innan de började med själva skapandet. De nämner även att de har lagt mycket fokus på användarvänlighet och gjort det enkelt för folk att hitta till deras hemsida med hjälp av sökordsoptimering.
- Framöver kommer vi jobba hårt med marknadsföringen och försöka attrahera skolklasser till försäljning. Ytterligare fokus ligger på fler tävlingar, som vi förhoppningsvis kan prestera ännu bättre i. Dessa är främst den regionala tävlingen Årets Grafiska Profil samt Årets Monter på UF mässan, men även Årets Säljare.
Årets Webbsajt med Visma Årets Webbshop med Visma
1. Telar UF, Västmanland 1. Dofterian UF, Blekinge
2. Skånung UF, Skåne 2. Utvalda arkivet UF, Västernorrland
3. Kaffe von Linné UF, Jönköping 3. ARTATTACK UF, Skaraborg
Skånung UF har byggt en tydlig och lättanvändarvänlig hemsida som verkligen genomspeglar deras grafiska profil. Att vi som läsare enkelt känner oss trygga och välkomnande med härliga färger och typsnitt gör helhetsupplevelsen till ett nöje. Skånung UF har även lagt tid på att lägga in grafiska effekter och funktioner som gör känslan på hemsidan än mer premium.