Skaraborgs första Skolhackathon i Minecraft

Under hösten har ett nytt pilotprojekt pågått på några av Skaraborgs skolor, då Ung Företagsamhet Skaraborg och Dalénium Science Center genomfört Skaraborgs första Skolhackathon i Minecraft. 10 skolklasser i årskurs 5 i Götene, Lidköping och Skövde har brainstormat, byggt prototyper och programmerat sina drömsamhällen i Minecraft!

Detalj av prototyp byggd av Prästgårdsskolan 5B
Prästgårdsskolan 5B använde både mossa och sand till sin prototyp.

Konceptet kom till för några år sedan då två bekanta som jobbade på UF Västernorrland och Technichus Science Center funderade över hur de kunde samverka och lösa några av framtidens utmaningar. Produkten blev Skolhackathon i Minecraft, som blivit något av ett fenomen i flera UF-regioner, och i höst har alltså UF Skaraborg hoppat på tåget tillsammans med Dalénium Science Center.

De deltagande klasserna har först fått identifiera de viktigaste områdena i samhället och tillsammans byggt en skalenlig prototyp av sitt drömsamhälle, som sedan har byggts upp i Minecraft. Varje år läggs dessutom ett case till uppdraget och i år har caset varit ”urbanisering” - vad innebär urbaniseringsprocessen och vilka utmaningar för den med sig? Och viktigast av allt - hur möter vi dessa utmaningar och bygger våra framtida hållbara samhällen? 

Hanna Bohrén, grundskoleansvarig på UF Skaraborg, har stöttat lärarna i arbetet med UF:s läromedel Vårt samhälle, som har legat till grund för elevernas arbete och besökt flera av klasserna.
”Något som särskilt slagit mig är hur praktiskt de jobbar med samarbete och samspel mellan olika förmågor och hur de löser problem – det är verkligen teamwork!” säger hon.

För stöd och utbildning kring Minecraft står Dalénium Science Center i Stenstorp, och pedagogen Frida Arnesson. Hon är imponerad av både elever och lärare:
”Detta har varit roligt men också utmanande, inte bara för eleverna, utan även för lärarna! Det har varit en del teknikstrul, men de har alltid kommit på lösningar!

Järpås skola presenterar för juryn
Järpås skola presenterar sitt bidrag för juryn

Regional final

Måndag 21 november var det dags för regionfinal, där representanter för varje klass fick presentera sitt bidrag för en jury enligt en given modell. Vilka som skulle få presentera klassens bidrag utsågs genom den demokratiska process eleverna tränat på genom arbetet med Vårt samhälle!

Juryn bestod av personer från näringslivet som tillsammans hade en god kunskap om vad eleverna skulle presentera: Jennie Brusk från Science Park Skövde, som arbetar med spelutveckling och startat nätverket Donna för mer jämställd spelutbildning, Eva-Lena Skalstad som driver Miljökompetens i Västsverige och har många års erfarenhet av hållbar samhällsutveckling och processer samt Mia Davenil från Swedbank, som arbetar med samhällskontakter på Swedbank, som var sponsor till projektet, och träffar mycket skolungdomar i sitt arbete.

Det var mycket nerver i det digitala väntrummet, men en efter en skickades grupperna in till juryn där de fick presentera sina idéer för det framtida hållbara samhället sett genom urbaniseringens glasögon. Juryn var mycket tagna av elevernas presentationer. 
"Vi var så imponerade av alla er 10" sa Eva-Lena Skalstad som förde juryns talan vid prisutdelningen. 
"Vi ser verkligen fram emot framtiden, där ni i verkligheten ska bygga samhällen som ni vill leva i - det kommer bli jättebra!"

Läraren Lucy Krook med klassens diplom
Läraren Lucy Krook på Järpås skola visar upp klassens diplom

Vinnarna får representera Skaraborg

Efter juryn träffat alla 10 grupperna följde det tuffa jobbet att välja ut vinnarna. Men såhär löd juryns beslut och motiveringar:

Första pris gick till årskurs 5 på Källby gård, Götene, med motiveringen:
”Med stor entusiasm presenterar klassen sitt drömsamhälle. Deras lösningar visar på ett helhetstänk med djup. De har byggt ett genomtänkt, cirkulärt samhälle som tydligt kopplar samman social och ekologisk hållbarhet. Den modell de byggt i Minecraft visar en estetiskt tilltalande plats, byggd för att invånarna ska trivas och stanna kvar länge. Klassen har visat att ett gott och trivsamt samarbete ger resultat. Stort grattis och lycka till! Vi ser fram emot att få besöka ert drömsamhälle.”
Nu har klassen några veckor på sig att pusta ut, men också slipa på presentationen inför den nationella, där de får möta skolor från Dalarna, Gotland, Stockholm, Västernorrland, Norrbotten och Västerbotten.

Andra pris gick till 5A på Prästgårdsskolan, också den i Götene, med motiveringen:
”’Greenville’ har ett bra helhetstänk. Ett cirkulärt samhälle med omtanke om djur och natur, där djurbroar och djurtunnlar visar på att man även tänkt på den biologiska mångfalden. Med en exceptionellt tydlig, välformulerad och inövad presentation imponerar de på juryn.”

Övriga klasser delar på 3:e pris, men ett särskilt hedersomnämnande gick till Lilleskogs skola, Lidköping ”för sin väl genomtänkta och ambitiösa process”.

Efter prisutdelningen åkte UF och Dalenium ut till skolorna och delade ut priser och diplom. Vinnande klass fick, förutom att få gå vidare till den nationella finalen, mössor där det stod "Vinnare Skolhackathon i Minecraft" och 2:a-pristagarna fick goodiebags från UF, Dalenium och Swedbank. Alla skolor fick dessutom diplom. 

Läraren Sofia Mikkelsen med Daléniums Frida Arnesson.
Läraren Sofia Mikkelsen tillsammans med Frida Arnesson på Dalénium.

Glada elever på Källby gård

Stämningen var hög i klassrummet när juryn läste upp motiveringen, och när klassens namn lästes upp bröt ett jubelvrål ut. Läraren Sofia Mikkelsen är både stolt och glad över sina elever.
"De har verkligen jobbat hårt med den här utmaningen! Många har nog inte riktigt känt att det är skola! Och vi har verkligen sett hur klassen utvecklats som grupp i den här utmaningen, det är ett helt annat samarbete än tidigare. Elever som annars kan vara lite tysta har verkligen bjudit in in och vill visa! Det var nog den största vinsten!" säger hon.

Samtidigt har klassen upptäckt ett nytt utvecklande digitalt verktyg i undervisningen. När UF och Dalenium besöker klassrummet är klassen redan igång med nästa arbetsområde, medeltiden - men de jobbar i Minecraft!

För eleverna i årskurs 5 på Källby gård väntade sen den nationella final 6 december, där de fick möta skolor från Dalarna, Gotland, Stockholm, Västernorrland, Norrbotten och Västerbotten. Där blev det dock ingen vinst, utan Norrbotten tog hem bucklan.

Se Lilla Aktuellt om Skolhackathon-finalen!

Eleverna på Källby gård jublar över vinsten - Foto och film: läraren Christoffer Mattsson
Eleverna i klass 5 på Källby gård jublar över vinsten! Foto och film: läraren Christoffer Mattsson.
Eleverna på Källby gård är med vinnarmössorna på redan igång med nästa skolprojekt i Minecraft!
Eleverna på Källby gård är med vinnarmössorna på redan igång med nästa skolprojekt i Minecraft!

Här kan du se de vinnande klassernas presentationer!

.

Vill du veta mer om Skolhackathon i Minecraft?

Hanna Hjalmarsson Bohrén
Projektledare, Skaraborg
Kontakta mig om:
Frågor som rör våra läromedel, grundskola och SSA, samt fakturering och hemsida.