Skaraborgs första UF-prao
"Samverkan skola, näringsliv, entreprenörskap när det är som bäst - repris på den!"
Orden är Kristina Mustajärvis, näringslivschef i Hjo, efter att Guldkroksskolan under vecka 46 genomfört sin första In House Prao. Som en röd tråd genom hela PRAO-veckan låg elevens entreprenöriella förmågor och tro på sig själv, kopplat till projektet Hjo 2030, det lokala näringslivet och Ung Företagsamhet. Eleverna varvade föreläsningar med övningar och diskussioner och fick bland andra lyssna till Per Olsson, som skapat utställningen We have a dream som visats i Hjo under hösten. De fick även inspiration av Kristina Mustajärvi, Mikael Ronder från Hjo-Verktyg och Lena Gustafsson som driver bla Restaurang KÄNSLA och LIG Transporter.
Varvat med föreläsningarna arbetade eleverna i sina klassrum med material från Ung Företagsamhet, rollspel och diskussioner. De fick även förbereda sig inför att söka ett sommarjobb.
Arbetet i klassrummet inleddes med UFs digitala övning It’s my future, där eleverna fick bekanta sig med begreppet entreprenör och ta reda på mer om vilka förmågor som kännetecknar en entreprenör.
Under veckan följde sedan UFs läromedel Min framtid och ekonomi med eleverna, där de fick utforska sina egna förmågor närmare, och fundera vilka yrken som kunde passa dem, baserat på förmågor och intressen.
Eleverna fick även själva arbeta fram och presentera nya företagsidéer mot bakgrund av vad de själva sett saknas i Hjo kommun. Som grund för detta arbete låg övningen Entreprenörer som startar nytt. Under denna övning visade eleverna upp en stor kreativitet och presenterade idéer som en del till och med planerar att gå vidare med som sommarlovsentreprenörer eller i ett UF-företag på gymnasiet. De fick i samband med detta även besök av Hjos kommundirektör Eva Ulfenborg och Roboten AV 1 och fick berätta för henne om sina idéer för Hjo.
När pandemin är över – går vi tillbaka till vanlig PRAO då?
Liisen Weinehall, studie- och yrkesvägledare på Guldkroksskolan tycker inte det, utan vill ta med sig erfarenheterna till nästa år.
”Vi ser absolut att vi kan ta med oss delar från In House Prao som komplement till den ’vanliga’ praon. Eleverna har fått med sig kunskaper om sig själva och sin omvärld som de annars kanske inte hade fått. Många har vidgat sina perspektiv när det gäller synen på sin framtid och vilka möjligheter som finns. En sån här vecka kan också leda till en ökad motivation till skolan när man kan se sambandet mellan sin skolgång här och nu och sin framtid.” säger hon.
In House PRAO har varit möjlig att genomföra på grund av engagerade lärare som har styrt om sina scheman för att arbeta med dessa viktiga frågor med årskurs 9. Skola och näringsliv har samarbetat och fått stor hjälp av Ung Företagsamhet.
Hanna Hjalmarsson Bohrén, grundskoleansvarig på UF Skaraborg har varit med och tagit fram lämpliga övningar för att ersätta PRAO och gått igenom materialet med lärarna.
”Jag kan se att nästan alla Skaraborgs högstadieskolor haft den här utmaningen i år, och det är väldigt roligt att Hjo kommun valde att ta hjälp av oss! Det är precis därför UF finns till, för att stötta lärare, rektorer och studie- och yrkesvägledare i hur de kan jobba ännu mer entreprenöriellt i skolan. Jag hoppas, när den här pandemin är över och eleverna kan gå ut på PRAO i yrkeslivet igen, att man för- och efterarbetar PRAO på skolorna, t ex genom UFs material. Det gör en enorm skillnad att eleven känner till sina förmågor och förstår sin potential inför framtida yrkesval.”