Skolhackathon i Minecraft

Ge eleverna årets roligaste skoluppgift! Klicka på respektive region för att ladda ner det material ni behöver för att delta i projektet.

Välkommen att inleda projektet Skolhackathon 2022 i din klass!

Under hösten 2022 har mellanstadieelever i Norrbotten, Västerbotten, Västernorrland, Dalarna, Stockholm, Skaraborg och Gotland chans att delta i ett skolhackathon och därigenom arbeta med samhällsutveckling med Minecraft Education som undervisningsverktyg.

Skolhackathon är ett spännande koncept där eleverna får känna delaktighet i samhällsfrågor och samtidigt lära sig mer om innovation, demokrati och entreprenörskap. Hackathonet inleds i augusti och avslutas med ett regionalt event i november där vinnande klasser går vidare till storregionala finalen i december.

Som lärare erbjuds du en inledande kick-off och utbildning i hur du kan använda Minecraft Education som digitalt verktyg i din undervisning och en genomgång av materialet Vårt Samhälle. Allt material skickas ut till dig när urvalet är klart i augusti och är helt kostnadsfritt för deltagande skolor. Önskar du få materialet tidigare så kontakta grundskoleansvarig på Ung Företagsamhet i din region.

Hållpunkter under 2022:

  • 16 maj - Informationsträff mötet är inspelat och går att se i efterhand i inloggat läge under knappen - info för lärare

  • 23 aug - Informationsträff för er som missade första tillfället och inte vill se den inspelade versionen. 

  • 25 augusti - Skarpa anmälan stängs.

  • 30 augusti kl 15:00-16:30 - Kick-off för deltagande lärare där vi tillsammans går igenom lärarhandledningens olika delar och hur man kommer i gång med arbetet.

  • 1 september - digitala genomgången av Ung Företagsamhet material "Vårt Samhälle" - Teamsmöte 1 september kl 15:00-15:30 
    (Materialet används i första delen av processen i Skolhackathon i Minecraft). 

  • 1 september - Processarbetet startar och pågår fram till 11 november.

  • 23 september - Fortbildning i Minecraft för deltagande lärare om hur man använder programmet i utbildningssyfte. 

  • 14 oktober - Inskick av bilder på prototypen. Bilderna laddas upp under din regionsflik.

  • 24 oktober - Information om de regionala tävlingarna för deltagande lärare. Skickas ut per mail.

  • 11 november: Inskick av Minecraft-världar samt presentationer. Tävlingsvärlden och PowerPoint-presentationen laddas upp här på hemsidan. På samma sätt som ni laddade upp prototypen.

  • 21-22 november – Regional final där en grupp från varje klass tävlar mot andra klasser i regionen.

  • 6 december - Nationell final där vinnande klass från respektive region tävlar mot varandra för att kora bästa klass i Skolhackathon i Minecraft 2022!

Ladda upp elevernas tävlingsvärldar och presentationer här

Klicka på din region och ladda upp elevernas tävlingsvärldar och PowerPoint-presentationer.

KONCEPTET ÄGS OCH UTVECKLAS AV

 

    Ung Företagsamhet Västernorrland   TechnichusBron Innovation

Teknik

Ni behöver ha Microsoft 365 licenser för att ha tillgång till Minecraft Education Edition och Microsoft Teams. Är du osäker om ni har det? Ladda ner vår guide och kolla med IT-ansvarig på din skola eller med kommunen du jobbar i.
Jennie Wiklander
Grundskoleansvarig, Västernorrland
Kontakta mig om:
Du har frågor om Ung Företagsamhet på grundskolan.
Elin Henningsson
Projektledare, Stockholm
Kontakta mig om:
Du är lärare, skolledare eller SYV och vill veta mer om Ung Företagsamhet på grundskolan.
Alexander Bodén
Skolinspiratör, Västerbotten
Kontakta mig om:
Våra läromedel och entreprenöriellt lärande på grundskolan.
Hanna Hjalmarsson Bohrén
Projektledare, Skaraborg
Kontakta mig om:
Frågor som rör våra läromedel, grundskoleaktiviteter och samverkan skola-arbetsliv.
Linda Strandenhed
Projektledare, Norrbotten
Kontakta mig om:
Interreg Nord Erasmus+ ForSE Hållbar Kompetensförsörjning i Norrbotten
Fia Sjö Svensson
Projektledare, Gotland
Kontakta mig om:
Om du är UF-företagare eller UF-lärare och har frågor om UF-företagande.
Lisa Staffas
Regionchef, Dalarna