Skolhackathon i Minecraft
Årets roligaste uppgift!
Arbetet i klassrummen startar med att jobba med Ung Företagsamhets läromedel Vårt samhälle, där eleverna utgår från vad som ingår i ett samhälle. Därefter börjar processen med att bygga och skissa fram sin prototyp. Slutligen går eleverna in i Minecraft Education för att bygga upp det samhälle som de skapat. Projektet avslutas med en regional final där den vinnande klass går vidare till den nationella finalen.
Kan entreprenörskap i grundskolan vara en nyckel till att främja intresse och förståelse för andra ämnen, som tech och STEM (Science, Technology, Engineering, Mathematics)? Svaret är ja. Genom entreprenöriell undervisning får eleverna omsätta sina kunskaper praktiskt och på sina egna villkor, vilket skapar en större relevans och förståelse samt ökar elevernas studiemotivation och självförtroende enligt forskning.
Skolhackathon i Minecraft kopplar samman entreprenörskap, STEM och digital kompetens. Dina elever använder teknik, matematik, naturvetenskap och samhällskunskap för att skapa innovativa lösningar på verkliga problem i en kreativ, engagerande och för dem välkänd miljö.
Att alla barn och unga får möjlighet att förstå och använda teknik för att kunna delta och bidra till samhällets utveckling är viktigt. Där blir initiativ som Skolhackathon i Minecraft viktiga för att skapa intresse och förståelse för tech, STEM och entreprenörskap, men även andra ämnen. Det stora intresset för att delta i den här typen av aktiviteter runt om i landet understryker det teknikintresse som faktiskt finns hos våra unga.
Entreprenöriell undervisning flyttar fokus från projektarbete till process, där eleverna får träna förmågor som handlingskraft, samarbete, kreativitet och osäkerhetstolerans; kompetenser för livet som också efterfrågas av framtida arbetsgivare. På en arbetsmarknad som snabbt förändras genom exempelvis AI kommer även entreprenöriella förmågor bli allt viktigare.
Hur funkar det?
1. Stadsplanering
Först arbetar klassen med läromedlet Vårt samhälle. Eleverna bygger upp ett eget samhälle i grupp, utifrån det årliga temat för Skolhackathon i Minecraft.
2. Prototyp
Innan eleverna går in i den digitala världen så får de skissa och bygga en prototyp av sitt samhälle i återvinningsmaterial.
3. Minecraft
Nu får eleverna att omvandla sin fysiska prototyp genom att bygga sitt samhälle på riktigt i Minecraft Education.
4. Final
Eleverna tävlar med vad de skapat i Minecraft i den regionala finalen. Vinnarna representerar region Södermanland i den nationella tävlingen.