Skolhackathon i Minecraft
Årets roligaste uppgift!
Arbetet med Skolhackathon i Minecraft statar med att eleverna jobbar med Ung Företagsamhets läromedel Vårt samhälle i klassrummet. Eleverna lär sig om demokrati, yrken och vad som ingår i ett fungerande samhälle. Därefter börjar processen med att bygga och skissa fram sin prototyp/modell av ett eget samhälle. Slutligen går eleverna in i Minecraft Education för att digitalt bygga upp och skapa det samhälle som de tillsammans jobbat fram.
Projektet avslutas med en regional final där vinnande klass går vidare till den nationella Sverigefinalen.
Kan entreprenörskap i grundskolan vara en nyckel till att främja intresse och förståelse för andra ämnen, som tech och STEM (Science, Technology, Engineering, Mathematics)? Svaret är ja. Genom entreprenöriell undervisning får eleverna omsätta sina kunskaper praktiskt och på sina egna villkor, vilket skapar en större relevans och förståelse samt ökar elevernas studiemotivation, självförtroende och betyg enligt forskning.
Skolhackathon i Minecraft kopplar samman entreprenörskap, STEM och digital kompetens. Dina elever använder teknik, matematik, naturvetenskap och samhällskunskap för att skapa innovativa lösningar på verkliga problem i en kreativ, engagerande och för dem välkänd miljö.
Att alla barn och unga får möjlighet att förstå och använda teknik för att kunna delta och bidra till samhällets utveckling är en demokratisk rättighet. Där blir initiativ som Skolhackathon i Minecraft viktiga för att skapa intresse och förståelse för tech, STEM och entreprenörskap, men även andra ämnen. Det stora intresset för att delta i den här typen av aktiviteter understryker det teknikintresse som faktiskt finns hos våra unga.
Entreprenöriell undervisning flyttar fokus från projektarbete till process, där eleverna får träna förmågor som handlingskraft, samarbete, kreativitet och osäkerhetstolerans; kompetenser för livet som också efterfrågas av framtida arbetsgivare. På en arbetsmarknad som snabbt förändras genom exempelvis AI kommer även entreprenöriella förmågor bli allt viktigare.
Sverige har en lång tradition av entreprenörskap och innovation, med globala techframgångar som bidragit till vårt välstånd och utveckling. Men nu håller andra länder på att springa ifrån oss. Därför blir ert arbete med Skolhackathon i Minecraft extra viktigt. Det stärker Sveriges konkurrenskraft och öka dina elevers möjlighet att själva forma sin framtid.
Hur funkar det?
1. Stadsplanering
Först får eleverna arbetar klassen med läromedlet Vårt samhälle. Eleverna bygger upp ett eget samhälle i grupp, utifrån det årliga temat för Skolhackathon i Minecraft.
2. Prototyp
Innan eleverna går in i den digitala världen får de skissa och bygga en prototyp/en modell av sitt samhälle, förslagsvis med hjälp av återvinningsmaterial.
3. Minecraft
Nu får eleverna ge sin modell/prototyp liv genom att bygga sitt samhälle i Minecraft Education med koppling till årets tema.
4. Final
Eleverna tävlar med vad de skapat i Minecraft i en "Fyrbodalregional" final. Vinnarna representerar sedan region Fyrbodal i den nationella Sverigetävlingen.
Lärarutbildningar
För bästa möjliga förutsättningar för alla involverade så får lärarna kostnadsfria utbildningar av oss.
Ung Företagsamhet håller genomgångar/workshops i läromedlet Vårt samhälle och tillhandahåller mycket enkla introduktionsutbildningar för lärare i Minecraft Education.
Kopplingar till Skolverkets läroplan
I inloggat läge får alla som är verksamma inom grundskolan ta del av tydliga kopplingar till Skolverkets läroplan (Lgr 22). Vårt Skolhackathon-projekt finansieras även till viss del av Skolverket som ser till att alla mellanstadieskolor i Fyrbodal kan få läromedlet Vårt samhälle kostnadsfritt. Skolhackathon i Minecraft är således helt gratis för grundskolorna.