Årets roligaste skoluppgift!

Skolhackathon riktar sig till årskurs 4-6 (samt åk 4-9 anpassad grundskola) och är ett spännande koncept där eleverna får känna delaktighet i samhällsfrågor och samtidigt lära sig mer om innovation, demokrati och entreprenörskap. Utifrån ett årligt case får eleverna planera och bygga ett samhälle i Minecraft Education. Klassen har även möjlighet att tävla med sitt Minecraft samhälle, både regionalt och nationellt. 

Läsåret 25/26 blir första året vi genomför Skolhackathon i Gävleborg och vi ser fram emot att se fler klasser som tar chansen att utveckla sina färdigheter i samarbete och kreativt tänkande!

Hur funkar det?

Eleverna planerar sitt samhälle

Först får eleverna arbeta med Ung Företagsamhets läromedel Vårt Samhälle. De får lära sig om hur ett samhälle är uppbyggt, och vilken betydelse människor, arbetsliv och demokrati har för samhället. De får även koll på hur de själva kan vara med och bidra, samt hur man kan planera ett eget samhälle. Läs mer om läromedlet och se läroplanskopplingar här.

Eleverna bygger prototyp

Innan eleverna går in i den digitala världen så ska de få skissa och bygga en prototyp av sitt samhälle. Eleverna använder återbruks material för att bygga sina prototyper och dokumenterar arbetets gång med korta anteckningar och bilder. Därefter får eleverna förbereda och presentera sina modeller för klasskamraterna som ger "two stars and a wish". Efter klassens feedback omarbetar eleverna sin prototyp för att förbättra den. Syftet är att eleverna ska använda sig av insikter från sitt test för att förstå problemet mer och därigenom kunna leverera en bättre lösning på uppgiften.

 

Eleverna bygger i Minecraft

Sen är det dags för eleverna att bygga sitt samhälle på riktigt i Minecraft Education. Den klassgemensamma uppgiften syftar till att eleverna på ett demokratiskt sätt tillsammans ska utveckla och bygga upp sitt samhälle i Minecraft Education. Klassen blir tilldelad en given yta där de tillsammans får besluta vad som ska byggas, med koppling till årets case. 

Vinnarbild parkskolan 5D bild

Final

Eleverna presenterar sina Minecraft byggen i klassen och röstar demokratiskt fram klassrepresentanter som ska få representera klassen i Skolhackathons regionala final. Under den regionala finalen kommer eleverna att möta en jurygrupp som består av personer som på
olika sätt har kompetens inom årets tema. Juryn väljer vinnare utifrån tävlingskriterierna och eleverna hyllas i en prisutdelning. Den regionala vinnaren får möjlighet att tävla med sitt bidrag och representera Gävleborg i Skolhackathon Sverige.

Tidslinje för Skolhackathon 2025/2026

​11 augusti - Skarp anmälan

25 augusti - Inspirationsmöte för skolor/lärare som vill veta mer innan de anmäler sig. 15:00-15:30. Länk till mötet.

3 september –anmälan stänger och caset blir tillgängligt på hemsidan

v.36-38 fortbildning i Vårt samhälle

v.39 KICK OFF 22 september 15:00-16:30 för samtliga anmälda skolor. Länk till mötet.

v.39-43 bygga prototyp

v.45 tävlingsvärlden i Minecraft Education öppnar

v.45-49 bygga i Minecraft Education

v.50 tisdag 8 december-skicka in sina bidrag

v.3 öva på presentation

v.4-5 regional final (digitalt eller fysiskt)

v.6 tisdag 3 februari nationell final (digitalt)

ÅRETS TEMA

"HavenCraft". Eleverna får möjlighet att utforska och skapa lösningar för ett samhälle som bygger på trygghet, inkludering och hållbarhet. En plats där alla kan vara sig själva och känna sig välkomna. Här får eleverna chansen att skapa en framtid där alla, oavsett ursprung eller förutsättningar, kan känna sig inkluderade och utvecklas. Genom kreativitet och innovation får deltagarna utmana sig själva och tänka på nya sätt för att bygga ett samhälle som främjar både säkerhet och gemenskap.
Linda Andersson
Projektledare, Gävleborg
Kontakta mig om:
Du har frågor om Ung Företagsamhet på Grundskolan.