Skolhackathon 2021 är avgjort
Utifrån temat ”Mineköping 2071”, som har utgångspunkt i Barnkonventionen och Agenda 2030, har eleverna fått i uppdrag att skapa en digital värld med hänsyn till bland annat automatisering, energiförsörjning, matproduktion och innovationsgrad.
Eleverna har fått förbereda sig under åtta veckor genom ämnesövergripande undervisning med Minecraft som plattform. Bakgrunden till skolhackatonet är en vision om att ta vara på barnens kreativitet och idéer om framtidens samhällsutveckling. Utöver att eleverna ska få känna delaktighet i samhällsfrågor är vidare syfte att eleverna ska lära sig mer om innovation, hållbarhet, stadsutveckling, demokrati och entreprenörskap på ett lekfullt sätt.
Idag samlades jurygruppen på Tom Tits Experiment för att ta del av elevernas presentationer som det arbetat fram under hackatonet. I juryn satt Jessica Löfström, entreprenör, Stefan Hollmark, blivande stadsdirektör Södertälje kommun och Joakim Jidbacken, Minecraft expert och medverkade i Lego masters 2020. Juryn var väldigt imponerad av elevernas innovativa och kreativa lösningar för en bättre och mer hållbar värld 2071.
Det vinnande bidraget i Stockholmsregionen kom från Innovitaskolan Rudan årskurs 6 i Haninge kommun. Motivering löd: "Den här klassen visar upp en fulländad stad med välutvecklade system för energi, matproduktion och gott om automatisering. Innovationsgraden är hög och dagens teknik har inte begränsat framtidens möjligheter. Juryn är därför eniga om att denna skola tar hem segern idag." Rudanskolan kommer nu få tävla vidare i den nationella finalen den 7 december.
Vi säger stort grattis till Rudanskolan och lycka till!