Ekebyskolan i Danderyd igång med Skolhackathon
Under hösten genomför Ung Företagsamhet Stockholmsregionen tillsammans med Tom Tits Expriment ett Skolhackathon i Minecraft för andra året i rad.
I år deltar 15 klasser från Danderyd, Stockholm, Sigtuna, Upplands-Bro, Haninge, Huddinge och Södertälje. Klasserna kommer under hösten arbeta med uppdraget att bygga ett drömsamhälle, och i år ska de särskilt ta fasta på utmaningarna kring urbanisering. Tillsammans ska eleverna bygga en prototyp av ett hållbart samhälle som sedan programmeras i Minecraft.
”Förhoppningen är att eleverna genom Skolhackathon ska få känna delaktighet i samhällsfrågor och genom kreativitet och samarbete komma fram till lösningar på verkliga problem.” säger Elin Henningsson grundskoleansvarig på Ung Företagsamhet. Hon kommer stötta lärarna under hösten med UF:s läromedel Vårt samhälle, som ska ligga till grund för arbetet.
Årskurs 5 på Ekebyskolan i Danderyd
Årksurs 5 på Ekebyskolan i Danderyd har precis kommit igång med arbetet av Skolhackathon 2022. Det första steget är att skapa grupper tillsammans med sina klasskamrater. Eleverna fick i uppdrag att välja klasskamrater de tycker kompletterar varandra och som de skulle samarbeta bra med under hösten. Utifrån elevernas önskemål har Camilla Cummings, lärare på Ekebyskolan, satt ihop elevernas grupper som de kommer jobba i under Skolhackathon.
Innan eleverna börjar arbetet med att bygga upp ett samhälle i Minecraft, är det viktigt att eleverna vet vad som finns i ett riktigt samhälle. Under första lektionen fick eleverna därför titta på samhällskartan från läromedlet Vårt samhälle och diskutera vad som är viktigt för att ett samhälle ska fungera. Räddningstjänst, en skola och en mataffär är några saker som eleverna ansåg vara viktiga i samhället.
I enlighet med läroplanen är Skolhackathon ett bra sätt att få in entreprenörskap i undervisningen samtidigt som det blir ett ämnesövergripande arbete. “Eleverna får arbeta kreativt och lära sig att samarbeta med varandra. Det är ett roligt och annorlunda arbetssätt för mig och eleverna, som vi ser fram emot.” säger Camilla Cummings som undervisar i svenska och SO.
Under uppstarten pratade eleverna om vad en entreprenör är, en fråga som kan vara svår att svara på. Eleverna hade många idéer - en person som startar företag, någon som är kreativ och kommer på nya saker. Det fanns elever som kände till entreprenörer i sin egen vardag, en förälder, en kompis eller någon de sett på TV.
Det finns också utmaningar med Skolhackathon. Eleverna måste lära sig att samarbeta och ta beslut gemensamt, något som Camilla ser som den största utmaningen, men också som ett tillfälle att utmana eleverna att lära sig något nytt som är värdefullt i framtiden.
”Drömsamhällen" som eleverna tar fram under Skolhackathon kommer sedan utgöra tävlingsbidrag, som varje klass får ställa upp med i den regionala finalen mellan kommuner i Stockholmsregionen. De som går vidare från den regionala finalen får tävla vidare i den nationella finalen med bidrag från Skaraborg, Västernorrland, Norrbotten och Västerbotten.
Vi på Ung Företagsamhet Stockholmsregionen ser fram emot att följa eleverna i deras arbete med Skolhackathon i Minecraft under höstterminen!
Elin Henningsson, projektledare grundskolan
elin.henningsson@ungforetagsamhet.se