UF-mästerskapen

Här kan du läsa om de olika tävlingarna, tävlingsvärdar och vinnare.
Besöksadress: Hästgatan 24
UF-företagare har en viktig roll oavsett om man är med och tävlar eller inte.  

UF-mästerskapen är det största tävlingsmomentet under hela UF-året. Här arrangerar Ung Företagsamhet tävlingar regionalt där de gotländska UF—företagarna kan delta. I år avslutas mästerskapen och mässdagen med en galamiddag där elever, lärare och partners är välkomna att delta för att tillsammans fira UF-året.

Totalt arrangeras tretton tävlingar, där var och en har en tävlingsvärd och jurygrupp som utgörs av personer från det gotländska näringslivet. Totalt är cirka fyrtio jurymedlemmar på plats för att arbeta med att ta fram en vinnare i varje kategori. Åtta av dessa tävlingar är så kallade SM-kvalificerade tävlingar där vinnaren får en biljett till SM som går i Stockholm den 23–24 maj 2023. Den mest prestigefyllda tävlingen, Årets UF-företag, sträcker sig från dagen före mässan och avgörs sedan under prisutdelningen, efter mässans stängning, där topp tre får presentera sitt UF-företag på scenen.

UF-mästerskapen och prisutdelningen är en tradition som sträcker sig långt bak i tiden på Gotland och i Sverige. Det här är ett tillfälle att hylla UF-företagarna och för dem att få visa upp sina UF-företag. I år utvecklar man konceptet och utökar med en galamiddag som sätter punkt för mässdagen. En galamiddag för elever, lärare och partners blir ett festligt avslut där samtliga UF-företagare har en viktig roll oavsett om man är med och tävlar eller inte.  

Vinnare: Amans UF

Tävlingsvärd: Swedbank
Prisutdelare: Jakob Blomér & Patrik Dahlsten

Motivering:
Årets vinnare av UF Gotland 2023 har en innovativ och cirkulär produkt.
Företaget visar ett gott entreprenörskap med en genuin presentation.
En ambitiös vision för framtiden kombinerat med ett kärleksfullt budskap ger årets vinnare en extra tyngd i konkurrensen.
 

Vinnare: Noel Ekström - ReVase UF

Tävlingsvärd: Gotlands Media
Prisutdelare: Melker Andersson

Motivering:
För att vara en duktig säljare så behöver man bland annat vara lyhörd, nyfiken och ha god produktkunskap. Att göra en behovsanalys, presentera sitt förslag och avslutningsvis stänga affären är av största vikt.
Vinnaren till Årets Säljare har gjort stora framsteg bara idag och gick in i tävlingen med inställningen att vinna. Med sitt tydliga kroppsspråk, goda energi och en stadig hand bockade hen av dessa kriterier och gjorde en bra affär med juryn.

Vinnare: Vete-vännen Gotland UF

Tävlingsvärd: Region Gotland
Prisutdelare: Jaana Vinberg & Annette Glover

Motivering:
Vi föll för helhetstanken. Estetiskt, hållbart och användbart som riktar sig till en bred målgrupp. Med tydlig koppling till Gotland och några av de vanligaste djuren på ön - här namngivna på gutamål tillsammans med personliga berättelser om dem – Smaklau, Pinnglat och Mikkel. Alla vill vi väl ha en vete-vänn! 
 

 

Vinnare: SopNisse UF

Tävlingsvärd: BRS Networks
Prisutdelare: Per Jordeglans

Motivering:
Vinnaren av årets tjänst 2023 är ett företag som planerar sitt arbete på ett miljö- och kostnadseffektivt sätt. De är innovativa genom att ha hittat en lucka på marknaden att fylla. De har en rimlig prissättning och bidrar till ett hållbarare samhälle.

Vinnare: Vete-vännen Gotland UF

Tävlingsvärd: Gotlands Åkericentral
Prisutdelare: Tommy Stenström

Motivering:
Vinnaren visade stort engagemang och glädje för sin produkt. En vardagsprodukt som passar i varje hem. Företaget presenterade en vettig ekonomi och en bra produktion. De kunde berätta utförligt vad de gjorde och hur de gjorde på ett bra sätt. Produkten har en snygg design och ett bra hantverk som är hållbart och ekologisk.

Vinnare: Psykologg UF

Tävlingsvärd: Nordea
Prisutdelare: Hannes Brinkborg

Motivering:
Genom att på ett innovativt sätt skapa ett hjälpmedel i ett växande orosområde för hela samhället har vinnarna gått back to basic. Produkten tillgodoser ett behov hos både ungdomar och vuxna och har därför en tydlig skalbarhet men ändå en personlig anpassning efter individens eget behov.

Vinnare: Vete-vännen Gotland UF

Tävlingsvärd: Destination Gotland
Prisutdelare: Adam Jacobsson

Motivering:
Företaget har stor potential ur ett ekologiskt, affärsmässigt och hållbart perspektiv. Den Gotlandsklingande produkten är både nyttig för många och bidrar till en ökad cirkulär ekonomi, med en produktion som grundar sig i lokalt och återanvändbart material. Företaget har verkligen lyckats med att berätta en historia som kopplas till vår ö med sin värmande produkt. De har dessutom kommit långt på sin sociala och ekonomiska resa, vi ser fram emot att se dem utvecklas.

Vinnare: Amans UF

Tävlingsvärd: iVisby Tryckeri
Prisutdelare: Patrik Nordgaard

Motivering:
Med en kreativ produkt som av kunderna beskrivs som både lugnande och välgörande, visar de att det går att förebygga och behandla ångest och oro på ett mjukt, tungt och återvunnet sätt. Och att de också har en tydlig tanke och plan kopplat till Ekologisk hållbarhet i form av lokal produktion och de globala målen göra att vi utser Amans UF till årets Socialt Hållbara UF företag.

Vinnare: Psykologg UF

Tävlingsvärd: Almi Gotland
Prisutdelare: Anna Skoggren & Henrik Larsson

Motivering:
Precis som företagets produkt är den här affärsplanen inspirerande, strukturerad och gjord med hjärtat. Den välgenomtänkta produkten ligger helt rätt i tiden och kan med sitt fokus på social hållbarhet och välmående göra stor skillnad för många människor i framtiden.

Vinnare: Guteljus UF - inhoppande pristagare - Mats Åkesson

Tävlingsvärd: Grant Thornton
Prisutdelare: Cecilia Hagvall

Motivering:
Med en tydlig struktur, tilltalande layout och en genomgående röd tråd har företaget beskrivit UF-året, insikter och mål på ett intressant och levande sätt. Årsredovisningen är väl genomarbetad och bjuder på lärdomar kring hur mål kan komma att förändras efterhand för att fortsätta att utmanas och utvecklas. Vinnare av Årets Årsredovisning är: Guteljus UF

Vinnare: Vete-vännen Gotland UF

Tävlingsvärd: Strand Hotel
Prisutdelare: Thomas Bäckman

Motivering:
Med en estetiskt tilltalande monter lyckas företaget visa upp vad deras UF företag erbjuder och hur deras produkter tillverkas. Företaget har lyckats att knyta ihop det gotländska med en genomtänkt idé, miljömedvetenhet och ett säkerhetstänk. Entreprenörerna var väldigt pålästa, engagerade och visade upp sina produkter som dom producerar tillsammans på ett väldigt inspirerande sätt.

Vinnare: Rafelius UF

Tävlingsvärd: Ung Företagsamhet

Vinnare: SavedGlass UF

Tävlingsvärd: Svenska Spel
Prisutdelare: Tindrah Wernekull

Motivering:
Med en genomtänkt och tydlig digital strategi guidar företaget kunderna från sociala medier till en snygg och smidig nätbutik. Kunden bearbetas i flera kanaler och oavsett var kunden bemöts: I en fysisk monter, sociala medier eller hemsida är kundmötet konsekvent med hög igenkänningsfaktor. Detta tillsammans med en profilering på hållbarhet och återbruk gör att vi får en känsla att produkterna är rätt i tiden och når en bred målgrupp.

Följ resultatet via vår Instagram