Tävlingar på mässan

Här hittar du årets tävlingar, tävlingsvärdar och tävlingskriterier!

Årets UF-företag
Årets UF-företag är den mest omfattande men även den mest prestigefulla tävlingen som ett UF-företag kan vinna. Här ska de kunna presentera en vara eller tjänst som är innovativ, nytänkande, ligger rätt i tiden samt skapar ett värde för kunden. Det här görs genom en omfattande rapport följt av en muntlig presentation för topp 6. Det ligger stort fokus på företagets skalbarhet och möjlighet till vidareutveckling av företaget.

Årets Tjänst
Här tävlar de företag som säljer en tjänst som skapat lönsamhet och ekonomisk hållbarhet. Här får de visa att de ser kopplingen mellan prissättning, tjänsten och dess marknad. Pristagaren tas fram av juryn efter genomläsning av en kortare rapport samt bedömning av monteragerande under UF-mästerskapen 2023. 

Årets Vara
Här tävlar de företag som importerat eller egenhändig tagit fram en fysisk vara med en ekonomisk hållbarhet. Här ska de visa att de förstår kopplingen mellan prissättningen, varan och marknaden. Det företag som bäst förstått denna koppling tar hem tävlingen och en plats på SM i Ung Företagsamhet. 

Årets säljare
Här tävlar de som kunnigt och framgångsrikt kan sälja inte bara sina egna produkter utan även en hemligprodukt. De ska kunna läsa av kunden, anpassa sig efter kunden och använda en framgångsrik säljmetodik som slutar i ett avslut med en försäljning. Det här är den enda tävlingen under året där de kan tävla enskild som är helt oberoende av UF-företagen. 

Årets Reklamfilm
Det UF-företag som kan sprida vetskap om sitt UF-företag genom en bra gjord reklamfilm och på så sätt stärka sitt varumärke och öka försäljningen kan ta hem tävlingen Årets Reklamfilm. Filmen ska ha en tydlig målgrupp och ett tydligt och genomtänkt budskap. 

Årets logotyp
De företag som har en logga som är tydligt kopplad till företagets affärsidé samt kan förklara dessa samband och hur den kan bidra till en ökad försäljning kan vinna tävlingen Årets Logotyp. 

 

Årets Kulturentreprenör
Tävlingen för de UF-företag som rör sig inom kultursektorn och vill skapa kulturella upplevelser och mötesplatser. Det kan handla om allt från matlagning till spelproduktioner, filmer konserter och konstutställningar, Fokus ligger också på att kunna identifiera och anpassa sig till en specifik målgrupp och vis på hur företaget bidrar till kulturen i samhället. 

Årets Innovation
De företag som skapat eller vidareutvecklat en vara eller tjänst på ett innovativt och kreativt sätt kan tävla i Årets Innovation. De ska noga ha analyserat marknadspotentialen och beskrivit hur de fyller ett hål på marknaden. Här krävs ingen färdig produkt utan en prototyp är gott nog. 
 

Årets Hantverkare
Det UF-företag som egenhändigt har producerat sin produkt med hög kvalitet, design och slutgiltig produkt kan tävla i Årets hantverkare. Här gäller det att ha en tanke bakom den teknik och det material som företaget använder. 

Årets Affärsplan
Här prisas det företag som kan visa på en genomtänkt, affärsmässig och snygg plan för sin affärsidé. Här skickar de in en rapport där de på ett affärsmässigt sätt beskriver sitt UF-företag. De ska även visa på vilka metoder de använt i så väl marknadsföring som omvärldsanalys, analys av konkurrenter och prissättning. Det företag som gjort det bäst tar hem tävlingen Årets Affärsplan. 

Årets Unga ledare
Här prisas en UF-företagare som under året visat på starka ledaregenskaper där hen lett sitt UF-företag mot framgång. Hen har också visat på en utveckling av ledarskapet under året och på så vis visar en god förståelse och ett intresse för ledarskap och entreprenörskap

Årets UF-lärare
Här uppmärksammas och prisas den lärare på gymnasiet som gjort det där lilla extra och som funnits där för sina elever under UF-året. Även här kan en nominering göras av både elever och lärare men också föräldrar, rådgivare eller skolledningar. 

Årets Digitala kommunikation
De företag som har den digitala kommunikationen i fokus när det gäller försäljning ställer upp i Årets Digitala kommunikation. Här ska de visa att de förstår kopplingen mellan produkten/tjänsten, marknaden och digital kommunikation. De ska ha analyserat den primära säljkanalen samt kundupplevelsen på ett innovativt sätt.

Årets Socialt hållbara UF-företag
Här prisas de företag sin hittat en produkt eller tjänst som gör skillnad för både individen och för samhället. Fokus ligger på den sociala hållbarheten men dess samverkan med den ekologiska och ekonomiska hållbarheten är av betydelse. 

Årets Rådgivare
Här prisas den rådgivare som gjort det där lilla extra för att hjälpa sitt UF-företag att komma framåt. Det kan vara kunskapsmässigt, genom inspiration eller förmedling av kontakter. Genom denna tävling vill vi ge tillbaka till de eldsjälar som stöttar inga företagsamhet och hjälper oss att göra skillnad. 

Årets Kämpe
Den elev som under året har visat på en extra kämpaglöd kan vinna tävlingen Årets kämpe. Genom tävlingen vill vi lyfta individer som stött på motgångar men som trots det visat på en vilja och ambition att göra sitt allra bästa. 

Årets Ekologiskt hållbara UF-företag
De UF-företag so genom sin affärsidé bidrar till ett mer miljömässigt hållbart samhälle och är med och skapar en hållbar framtid kan ställa upp i Årets Ekologiskt hållbara UF-företag. Här ska de visa på en medvetenhet kring processen och hur de minimerar sin påverkan på miljön. Här är det viktigt att tänka på den ekologiska hållbarheten i kombination med den sociala och ekonomiska hållbarheten. 

Årets Monter
Samtliga företag som ställer ut på UF-mässan tävlar i Årets monter. Här gäller det att få fram sin affärsidé i sin monter. Kopplingen ska vara tydlig och samtidigt locka till försäljning. Här är även monterpersonalens agerande en viktig del.