Peter Mattsson

UF-samordnare på Gymnasieskolan Knut Hahn i Ronneby.

Peter tycker att det är en självklarhet att alla elever ska driva UF-företag. Eleverna får träna på förmågor som inte alla elever kommer i kontakt med. Det kan handla om samarbete, kreativitet, hantera utmaningar och mycket annat. 

-Eleverna skapar dessutom ett brett nätverk och fantastiska kunskaper som de kommer ha stor nytta av i framtiden, oavsett om de ska arbeta som arbetsledare, starta företag eller något helt annat.

"Det ger mycket energi tillbaka till mig som UF-lärare när jag ser hur eleverna växer genom alla olika moment."

Peter jobbar som UF-samordnare i kurserna entreprenörskap och företagande och han tillsammans med kollegor på på Försäljnings- och serviceprogrammet jobbar med UF som en röd tråd genom hela 15 kurser där hela deras lärarlag är delaktiga i stort sett samtliga kurser.

Peter förklarar att de har bra samverkan mellan programmen där flera elever driver UF-företag tillsammans över programgränserna. Skolans program och lärare ställer upp med olika kompetenser där de med glädje utbildar eleverna över programmen. UF-lärarna från respektive program har regelbundna möten där de gemensamt planerar kommande samt utvärderar tidigare aktiviteter. De integrerar även entreprenörskap med övriga ämneslag, exempelvis svenska, psykologi och ledarskap.

Det som skiljer sig är att som UF-lärare arbetar du med bland annat olika projekt där flera moment görs utanför klassrummet, exempelvis speeddating, drakpitch och flera försäljningstillfällen. Det är lättare att koppla samman projekten med verkligheten när det blir på riktigt för eleverna. Peter som UF-lärare arbetar mycket som bollplank och stöd där han försöker ge eleverna förutsättningar så de kan lösa de utmaningar som uppstår.

"Det ger mig otroligt mycket. Den stora vinsten är att få vara med på elevernas resa och följa deras fantastiska utveckling under UF-året. Det är stort att se eleverna växa genom de olika momenten på kort tid, de utmanar sig själva i olika situationer och det är fantastiskt att se deras stolthet när de lyckas. Då ger det även stor energi tillbaka till mig som UF-lärare. Från dagen de ta fram affärsidén i början på UF-året till dagen de står på UF-mässan som riktiga företagare är mäktigt. Att driva UF-företag är en merit för livet. "

Om Peter skulle ge råd till lärare som är sugna på att arbeta med UF-företagande så skulle det vara att peppa, stötta, coacha och vara bollplank för eleverna. Eleverna ska lära sig företagsamhet och kreativitet och därför är det även viktigt att låta dom misslyckas för att sedan lära sig av misstagen. Även att våga ta kontakt med befintliga UF-lärare och gå olika utbildningar som finns på Ung Företagsamhets hemsida!