Pamela Karlsson & Josefine Holm

Falkenbergs gymnasieskola

UF-företagande stärker elevernas självkänsla genom att de lär sig ta ansvar, samarbeta, lösa problem och våga misslyckas. De utvecklar tålamod, uthållighet och tillit till sin egen förmåga, samtidigt som de tränar viktiga arbetslivskompetenser.

Det var på en elevs initiativ som skolan först kom i kontakt med UF-företagande år 2012

Det var på en elevs initiativ som skolan först kom i kontakt med UF-företagande år 2012. Elevens driv och önskemål blev starten på ett arbete som sedan dess har fortsatt och vuxit. Elevernas engagemang och vilja är det som driver verksamheten framåt, och de inspirerar varandra genom sina UF-företag. Så länge intresserade elever vill ta sig an denna resa, kommer UF-företagandet att vara en naturlig del av skolans verksamhet.

På skolan integreras UF-företagande i flera olika kurser, både yrkesämnen och kärnämnen, vilket varierar utifrån elevernas studieplaner. För vissa elever har UF även blivit en ram för gymnasiearbetet, särskilt inom den anpassade gymnasieskolan. Det centrala innehållet i kurserna knyts lätt till UF-konceptet, och att arbeta verklighetsbaserat ger eleverna ett tydligt och sammanhållet lärande.

Läraren ser UF-företagandet som ett ovärderligt verktyg för att stärka elevernas förmågor och självförtroende. Här får eleverna träna på ansvarstagande, kommunikation och samarbete – men också på att våga misslyckas och prova igen. Det handlar om att skapa en social och professionell arena där olikheter ses som en styrka. Att driva UF-företag gör eleverna mer företagsamma och rustade för framtidens arbetsliv.

Läraren själv upplever att rollen som UF-lärare skiljer sig markant från traditionell undervisning. Genom att arbeta i ett tvålärarsystem får lärarna komplettera varandras kompetenser och skapa en mer dynamisk undervisningsmiljö. Arbetet kräver både flexibilitet och kreativitet, men det ger också stor yrkesstolthet. Att se elever växa i sin roll som företagare och skapa kontakter med näringslivet är både berikande och inspirerande.

Affärsidéerna som eleverna arbetar fram är alltid deras egna, men läraren fungerar som en handledare genom processen. När UF-företagandet utgör en del av gymnasiearbetet krävs det att affärsidéerna är genomförbara och hållbara. Här ges eleverna möjlighet att tänka nytt och vässa sina idéer, samtidigt som de får verkliga erfarenheter av hur det är att driva ett företag.

Efter snart femton års erfarenhet av UF-verksamhet har lärarna tydliga bevis på att metoden ger resultat. Eleverna beskriver själva hur de lärt sig samarbeta, hantera bankärenden, prata inför folk och bygga kundrelationer. För många har UF-företaget känts som ett riktigt jobb – en erfarenhet som både utvecklat deras självständighet och stärkt deras tillit till den egna förmågan.

För nya lärare som funderar på att börja med UF-företagande finns det ett tydligt råd: börja i liten skala och arbeta tillsammans med en kollega. Att vara UF-lärare är utmanande, men framför allt otroligt givande. Det är ett arbete som engagerar både lärare och elever, och som skapar långsiktiga effekter – i klassrummet, i arbetslivet och i livet.

Estetiska
Med kunskaperna från Estetiska programmet har vi kunnat omvandla vår idé till verklighet och nå ut till fler
Drizzle UF
UF-företag