Mikael Eddelid

Mikael Eddelid UF-lärare på Jämtlands Gymnasium Fyrvalla i Östersund

“När eleverna får känna aha upplevelsen att det finns någon som vill köpa deras verk, då ser jag hur självförtroendet växer hos eleverna.” säger Mikael. Genom att driva ett UF-företag hittar eleverna sin inre drivkraft menar Mikael. De elever som lärarna har behövt jaga i bygghallen gör det bästa av UF-året för att de hittar sin motivation. Eleverna får skapa någonting själva som de stolt kan visa upp för en publik och får direkt feedback på arbetet.  

“Det ger mig mycket som UF-lärare, det är utvecklande för både mig och eleverna” säger Mikael. Som tidigare egenföretagare tycker Mikael att det är roligt att få ha en fot kvar i den världen genom att vara UF-lärare. Men också viktigt, den erfarenheten är bra att ha med sig ut i arbetslivet. Hittar man elevernas intresse så ser man en helt annan sida av eleven menar Mikael.  

Att använda sig av UF-företagande, det är som en straffspark utan målvakt.

Mikael Eddelid är UF-lärare och yrkeslärare på bygg- och anläggningsprogrammet på Jämtlands Gymnasium Fyrvalla i Östersund. Med en bakgrund som egenföretagare ser Mikael att entreprenörskap går hand i hand med bygg och anläggningsprogrammet. “Entreprenörskap fyller en viktigt funktion på vårt program, då många blir egenföretagare efter sin gymnasietid. Om inte annat så får de med sig erfarenheter som framtida arbetgivare ser som en merit.” säger Mikael. 

Sedan några år tillbaka driver eleverna på bygg och anläggningsprogrammet UF-företag i ämnet entreprenörskap som finns i elevernas programfördjupning. Valet att lägga in entreprenörskap som ett obligatoriskt ämne kändes givet eftersom det är så byggnadsbranchen ser ut. “Arbetet går åt det hållet, då är det väl självklart att eleverna ska få träna på de entreprenöriella förmågorna i skolan.” säger Mikael.  

Mikael undervisar också i karaktärsämnen på programmet och har samma tänk som i entreprenörskapsämnet. De pratar ekonomi när de bygger en vägg för att eleverna ska få en förståelse för hela kedjan.  

Att driva UF-företag är utvecklande för eleverna ser Mikael. “De får lära sig kundhandtering, det ser jag som en viktig lärdom. Sälja sin produkt eller tjänst och våga tro på sin idé. Och att hantera en motgång är nyttigt, hur eleverna tar sig ut det och blir starkare.” säger Mikael.