Sunny Productions UF
Alice Engelmark, Emilia Lindfors Brännström och Ronja Hässelbäck Eriksson driver, tillsammans med 6 av sina klasskompisar, UF-företaget Sunny Productions UF på estetiska programmet, inriktning musik, vid Björknäsgymnasiet i Boden. I början av UF-året hade de ett tydligt mål: att göra skillnad genom musik – och samtidigt skapa sig ett namn i branschen. Resultatet blev ett minst sagt händelserikt år fyllt av spelningar, samarbeten och starka lärdomar.
– Det har varit otroligt meningsfullt att få använda det vi lärt oss under tre år på estetiska programmet i praktiken, säger Emilia Lindfors Brännström. Vi har verkligen fått prova på livet som frilansande musiker – på riktigt.
När affärsidén för UF-företaget skulle bestämmas stod det klart att musiken, som var i huvudfokus, skulle användas till något gott, samtidigt som hela affärsidén skulle vara hållbar – både socialt och ekonomiskt. UF-året skulle inte bara skulle handla om spelningar, utan om att skapa verkliga värden för andra människor.
– Vi har spelat för äldre, hållit i aktiviteter för barn och medverkat i olika evenemang. Det har varit fantastiskt att känna att det vi gör berör och betyder något, berättar tjejerna i UF-företaget.
Att driva UF-företag som helklass har haft sina utmaningar och samarbetet inom UF-företaget har inte alltid varit enkelt. Det är helt klart en stor utmaning att gå från att vara klasskompisar till att arbeta tillsammans som kollegor i ett UF-företag.
– Vi har lärt oss massor om ansvar, roller och att respektera varandras styrkor och svagheter. Det är inte samma sak att styra i ett klassrum som att leda ett företag, säger Alice Engelmark.
Men det som verkligen tagit dem framåt har varit modet att säga ja till möjligheter – och till varandra.
– Varje gång vi vågat hoppa på något nytt har det lett till fler dörrar som öppnats. Vi har växt så mycket, både som personer och som team.
På bilden till höger syns Sunny Productions UF Alice Engelmark, Ronja Hässelbäck Eriksson och Emilia Lindfors Brännström tillsammans med drakarna Susanne Najafi och Sara Wimmercranz på en spelning i Stockholm. Det var UF-resan och deltagandet på UF-mässan i Norrbotten som ledde dem dit, till ett investerarmöte med tunga namn inom det svenska näringslivet.
– Att få prata om vårt företag och samtidigt lyfta Norrbotten i ett större sammanhang var så mäktigt. Det kändes som att vi gjorde skillnad – både som individer och som representanter för vår region, berättar Emilia Lindfors Brännström.
Under UF-året kan tjejerna se att externa personer som rådgivare varit väldigt viktiga. De har haft flera rådgivare som hjälpt och stöttat dem under året - allt från lärare till ljudtekniker och lokala företagare.
– Vi har aldrig varit rädda att fråga. Vi har fått råd om allt från fakturering till vad vi bör ta betalt för ett gig. Det har hjälpt oss att våga stå upp för vårt värde, säger Ronja Hässelbäck Eriksson.
– Vi har träffat så många människor som tror på oss. Det känns som att vi lagt en grund för framtiden, både som musiker och entreprenörer, konstaterar tjejerna efter ett mycket lyckat UF-år.
När UF-året är avklarat vill de skicka med sina bästa tips till andra UF-företagare, särskilt inom estetiska programmet:
- Våga säga ja! Det är så man växer och får uppleva mer än man tror.
- Var öppen med styrkor och svagheter. Självinsikt är nyckeln i ett fungerande samarbete.
- Se möjligheterna i din affärsidé. Musik kan göra gott – både för andra och för dig själv.
- Våga ta betalt. Det du gör har ett värde, även om det handlar om känslor och kultur.
- Använd nätverket. UF ger dig chansen att bygga kontakter för livet – ta vara på dem.