Anneli Wohlin och Sandra Helin

Lärare på Bromma Gymnasium i Stockholm

Sandra och Anneli är en lärarduo som jobbar med UF inom ramen för kurserna Humanistisk och Samhällsvetenskaplig fördjupning och gymnasiearbetet. De har valt att dela på kursen, ett framgångskoncept enligt dem båda. År 2024 vann de årets UF-lärare i Stockholm för deras sätt att jobba som team, och deras engagemang, verkligen stärker elevernas utveckling. 

"Vi har väldigt olika personligheter, styrkor och förmågor som kompletterar varandra väldigt bra.”

Detta lite annorlunda upplägg bygger på att de delar på klasserna och skriver under betygskatalogerna tillsammans. Ibland kör dem storföreläsningar tillsammans för alla elever och ibland startar de upp en varsin klass för att sedan röra sig emellan företagen från båda klasserna. 

"Vi har valt detta upplägg då läraryrket är rätt ensamt och när vi fick möjligheten att hålla kursen gemensamt insåg vi hur kul det är att jobba i team och vara tillsammans i klassrummet. 

De båda har märkt en stor skillnad på att vara UF-lärare och “vanlig” lärare. Det svåraste för dem har varit att släppa kontrollen och ta ett steg tillbaka. De lyfter att i de andra kurserna är det ofta läraren som leder och driver på. Som UF-lärare coachar man och agerar mer bollplank. Det är viktigt att inte ta över och att låta eleverna göra sina egna misstag och växa av dem.

”Vår upplevelse är att eleverna känner att de äger kursen och utbildningen på ett helt annat sätt än i de andra kurserna och det märks på deras närvaro och engagemang. Detta smittar även av sig på de andra kurserna.” 

Utöver de ovanliga att dela på klasserna så arbetar teamet med UF inom ramen för kurserna Humanistisk och Samhällsvetenskaplig fördjupning och gymnasiearbetet. De har ett extra fokus på hållbarhet och elevernas affärsidéer måste göra skillnad och på något sätt bidra till ökad ekologisk, social och/eller ekonomisk hållbarhet. Det kan vara allt från att modifiera en redan befintlig tjänst eller produkt, så att den blir mer hållbar, till att komma på något helt eget. 

Det är också detta som är utgångspunkten för deras gymnasiearbete. Det problem som de har identifierat och vill försöka börja lösa genom sitt UF-företagande är också det de skriver sitt gymnasiearbete om. På så sätt kan de återanvända många av de källor som de använt i sin research för affärsidé, när de skriver affärsplan, pitch, etc, till sitt gymnasiearbetet. 

Bromma Gymnasium är Sveriges störta UF-skola och har en egen del av skolan som kallas Entreprenörernas Hus. Där finns bland annat Makers space med allt från 3D-skrivare till symaskiner. Alla elever som driver UF har lektion samtidigt vilket även ger möjligheten för eleverna att ta hjälp av andra lärare med andra kompetenser.