Ingrid Norberg Olson
”UF-företagande kompletterar de andra skoluppgifterna bra, eleverna får leda deras egen process för att komma vidare med UF-företagen. Nu måste jag också vara kreativ och våga lita på eleverna, det är så roligt att följa varje enskilt UF-företag. I all annan undervisning är det vi lärare som styr eleverna men här planerar och styr eleverna processen själva!”
Ingrid Norberg Olson har varit UF-lärare på Barn- och Fritidsprogrammet på Ådalsskolan i Kramfors i flera år. Hennes Barn- och Fritidselever driver UF-företag på kursen Entreprenörskap som skolan har valt att lägga in som programfördjupning i poängplanen för programmet.
Schematekniskt har Ådalsskolan sett till att alla elever som har kursen som programfördjupning har UF-företagande samtidigt. Detta har skapat en möjlighet för eleverna att driva UF-företag över programgränserna, vilket har varit mycket uppskattat!
”Det är viktigt med UF-företagande på Barn- och Fritidsprogrammet eftersom eleverna får utveckla och behålla sin kreativitet, vilket är en superviktig egenskap när eleverna sedan ska arbeta med barn och följa deras lärande”, berättar Ingrid.
Ingrid förklarar vidare att det är inspirerande att följa elevernas utveckling under UF-året. Det handlar om att utveckla förmågor som att tro på sig själv, vara självständig, samarbeta och ta ansvar samtidigt som allting kombineras med glädje. I framtiden är det viktigt att ha förmågan att vara flexibel vilket eleverna också övar på under UF-året.
Men det är inte bara eleverna som lär sig av UF-företagandet utan alla UF-lärare också menar Ingrid, ”Jag har fått lära mig så mycket. Eleverna blir automatiskt mer drivna när de får leda processen själva.”