FÖR UF-LÄRARE

Under E-WEEK vill vi ge dig som UF-lärare ny inspiration och möjlighet till ett ännu bredare perspektiv på begreppet entreprenörskap.
Du kommer bland annat få tips från vår partner KPMG inför avveckling och årsredovisning, möjligheten att byta erfarenheter med UF-lärare från hela sju olika UF-regioner och förmånen att lyssna till Rasmus Rahms forskning på effekten av utbildning i entreprenörskap och mycket mycket mer.
Måndag 15 mars

15:00-16:00 KPMG ger sina bästa tips inför årsredovisningen
Snart börjar UF-året gå mot sitt slut och då ska UF-företagen avveckla sina företag, skriva en årsredovisning och hålla en bolagsstämma. Lyssna till experter från KPMG, Linda Östensson från Ung Företagsamhet Sverige och Euroclear, för att lär dig mer om årsredovisningar. Vad ska man tänka på, vilka är de vanligaste misstagen, hur håller man en bolagsstämma och vad ska man tänka på om UF-företagen vill tävla med sin årsredovisning?
Ta del av passet här: https://ungforetagsamhet.se/kpmg-sandning
Tisdag 16 mars

15:00-16:00 Digital LärarVIP med Lärarförbundet
I tider av distansering och nya utmaningar är behovet av att byta erfarenheter större än någonsin. Ung företagsamhet och Lärarförbundet bjuder under E-WEEK in till en interaktiva digitala LärarVIP med möjlighet att byta erfarenheter med UF-lärare från hela sju olika UF-regioner.
Temat för Lärar-VIP är: Motivation & affärsidéer
16:00 - 16:45 After-VIP med Lärarförbundet - Framtidens lärare - ett förändrat ledarskap
Efter de digitala Lärar-VIP:arna kommer du som UF-lärare kunna stanna kvar för att delta på Lärarförbundets pass om framtidens lärare och ett förändrat ledarskap. Under det här passet får du reflektera över dina egna ledarskapserfarenheter från att leda UF på distans under årets som gått. Du får ta del av relevant forskning om ledarskap och relationer - och får tips på att öka delaktighet och motivation när du och eleverna inte är i samma fysiska rum. Ett kort inspirationspass som ger både tid till viktig reflektion och ny energi!
Lärarförbundet erbjuder även dig som UF-lärare att boka in en privat tid för konsultation av en ombudsman under vecka 11-12. Boka din tid genom att mejla till RKlinkoping@lararforbundet.se.
Onsdag 17 mars

12:00-13:00 Effekten av utbildning i entreprenörskap
-Ett samarbete mellan Ung Företagsamhet Östergötland och Linköpings kommun.
Linköping är platsen där du möter framtiden. Morgondagens entreprenörer finns i dagens skola därför samverkar Linköpings kommun med Ung Företagsamhet. Nu vill vi som kommun sätta fokus på det strategiska och långsiktiga samarbetet. Linköpings kommun bjuder in dig till en föreläsning med fokus på effekten av utbildning i entreprenörskap. Rasmus Rahm, VD för Stockholm School of Entrepreneurship och forskare vid Center for Entrepreneurship and Business Creation, vid Handelshögskolan i Stockholm berättar om sin forskning.
Vi vill vi ge dig som är verksam inom skolan eller i en kommun en inblick i och sammanhang för vad UF-företagande innebär för en kommun i allmänhet och för Linköpings kommun i synnerhet. Enligt Linköpings kommuns näringslivsprogram ska kommunen arbeta för att stärka entreprenörskapet och öka det lokala företagandet och skolan har ett uppdrag att bidra till att alla elever utvecklar kunskaper och förhållningssätt som främjar entreprenörskap, företagande och innovationstänkande. Samarbetet med Ung Företagsamhet är en viktigt del i detta främjande arbete där alla spelar en viktig roll speciellt du som verkar som UF-lärare eller skolledare.

14:00-15:00 Idégenerering med Carl "Calle" Kronberg
SM-vinnaren i Årets UF-lärare 2020 Calle Kronberg ger sina bästa tips på hur du får eleverna att utmana sig för att skapa affärsidéer som de själva älskar och med potential att ta dem långt. För att UF-företagarna ska lyckas med det måste UF-läraren pusha och våga ställa krav, särskilt i idégenereringsfasen.
Presentationsdelen kommer att spelas in och går att ta del av i efterhand.

15:00-16:00 Digital LärarVIP med Lärarförbundet
I tider av distansering och nya utmaningar är behovet av att byta erfarenheter större än någonsin. Ung företagsamhet och Lärarförbundet bjuder under E-WEEK in till en interaktiva digitala LärarVIP med möjlighet att byta erfarenheter med UF-lärare från hela sju olika UF-regioner.
Temat för Lärar-VIP är: Avveckling & bolagstämma
16:00 - 16:45 After-VIP med Lärarförbundet - Framtidens lärare - ett förändrat ledarskap
Efter de digitala Lärar-VIP:arna kommer du som UF-lärare kunna stanna kvar för att delta på Lärarförbundets pass om framtidens lärare och ett förändrat ledarskap. Under det här passet får du reflektera över dina egna ledarskapserfarenheter från att leda UF på distans under årets som gått. Du får ta del av relevant forskning om ledarskap och relationer - och får tips på att öka delaktighet och motivation när du och eleverna inte är i samma fysiska rum. Ett kort inspirationspass som ger både tid till viktig reflektion och ny energi!
Har du ej möjlighet att delta på Lärar-VIPen men vill delta på detta passet? Anmäl dig här:
Anmälan till "Framtidens lärare" pass
Lärarförbundet erbjuder även dig som UF-lärare att boka in en privat tid för konsultation av en ombudsman under vecka 11-12. Boka din tid genom att mejla till RKlinkoping@lararforbundet.se.
Torsdag 18 mars

10:00-11:00 UF-företagande utifrån FN:s globala mål med Johan Nordling
Hör Johan Norling, lärare på Östra Reals gymnasium i Stockholm och Sara Ewerth Ung Företagsamhet i Stockholm, berätta om UF-företagande utifrån FN:s globala mål och hur man som lärare och skola kan engagera elever till hållbart UF-företagande. Johan Norling berättar om hur skolan och UF-teamet jobbat med UF-företagande på NA, där hållbart UF-företagande är idag en viktig komponent. Hur arbetar de och hur kom de dit de är idag?
Denna aktivitet riktar sig till UF-lärare.
Fredag 19 mars

12:00-13:00 History marketing - Hur företag använder sin historia i marknadsföringssyfte
Centrum för Näringslivshistoria bjuder in till ett spännande pass där Anahi Davila, arkivpedagog och legitimerad gymnasielärare, kommer att presentera hur företag aktivt kan använda sin autentiska berättelse, sin historia, i marknadsföringssyfte för att både stärka varumärket och organisationen. Vidare kommer hon fördjupa sig i historiska lärdomar och hur de används för produktutveckling samt ge oss tips och verktyg för ett arbete med primära källor.