UF som elevens val

I Skaraborg har eleverna på Stöpenskolan i Skövde och Thorén Framtid i Falköping kunnat välja entreprenörskap med UF som elevens val/profilval. Häng med och se hur de har jobbat!

Hur många sätt kan du komma på att använda ett kaffefilter?

Det var första uppgiften för eleverna som har Ung företagsamhet som elevens val på Stöpenskolan i Skövde. Eleverna startade upp sitt arbete på hösten med ett digitalt besök av Hanna Bohrén på Ung Företagsamhet som berättade om entreprenören Melitta Bentz, som i början på 1900-talet, trots att hon var kvinna och saknade både egen inkomst och rösträtt uppfann kaffefiltret. Det som från början var ett ”life hack” blev startskottet för ett världsomspännande familjeföretag inne på femte generationen, men också för högstadieeleverna på Stöpenskolan som har UF och Entreprenörskap som elevens val.

Stöpenskolans elever brainstormar kring kaffefilter

Läraren Linnie Vallgren är eldsjälen bakom UF som elevens val.

"Vi har fått anpassa studierna en del efter pandemin, men vi har lärt oss mycket om företagande, marknadsföring, influencers, service och bemötande. Eleverna har bakat och sålt paj och kakor och planerar att trycka hoodies." berättar hon.

Linnie och hennes elever finns även med i Skövde kommuns film om PRAO och SSA:

 

Prototyper och Draknäste

Thorén Framtid i Falköping har eleverna haft UF som profilval, med målet att eleverna ska få utveckla kreativa idéer och få en större insikt i hållbarhetsfrågor. Emelie Billman är lärare och har planerat arbetet med hjälp av UF:s läromedel Se Möjligheterna.

Vårterminens uppdrag är "Energibrännaren"

Eleverna har arbetet i grupper och fått som uppdrag att lösa problem utan instruktioner för hur det ska lösas. Höstterminens uppdrag var att ta fram prototyper av bänkskärmar för att hindra smittspridning. Grupperna skulle även ta fram manualer som möjliggör för andra elever på skolan att bygga sina egna bänkskärmar.  

Vårterminens uppdrag är ’Energibrännaren’, där utmaningen gäller olika varianter av klassrumsaktivering för att motverka stillasittande”, berättar Emelie.

Planen är också att prototyperna ska användas i ett Draknäste med en jury av lärare från olika ämnen. Inför detta arbete arbetar eleverna med affischer och presentationer att använda för att pitcha sin prototyp inför juryn. Hållbarhet i materialval är en viktig parameter i bedömningen. Elevernas arbete med presentationen kopplas också till kursinnehållet i lärarnas olika ämnen.

Entreprenörskap - viktigt inför framtiden

Genom arbetet med Se möjligheterna och UF tränar eleverna på Stöpenskolan och Thorén Framtid Falköping en mängd förmågor, såsom kreativitet, samarbete, beslutsfattande och att planera och genomföra en uppgift från idé till färdig produkt. Allt detta är förmågor som verkligen behövs som vuxen och efterfrågas i arbetslivet!

Det här två skolorna visar på några exempel på hur man kan använda bl a UFs läromedel Se möjligheterna och utveckla elevernas entreprenöriella förmågor. Hör av dig till UFs grundskoleansvarig om du vill ha förslag på hur du kan göra på din skola! Ju tidigare man tränar entreprenörskap desto bättre är det. Och ju oftare man tränar, desto mer utvecklar man sina entreprenöriella förmågor!

Kontakta UF Skaraborgs grundskoleansvarig för mer information

Hanna Hjalmarsson Bohrén
Projektledare, Skaraborg
Kontakta mig om:
Frågor som rör våra läromedel, grundskola och SSA, samt fakturering och hemsida.