UFSM 2022: SvD:s affärsbragd
SvD:s affärsbragd
Vinnare: Truecaller
De startade 2009 och har idag över 300 miljoner kunder. Nu kan UF-alumnen Alan Mamedi och Nami Zarringhalam och deras Truecaller sälla sig i samma skara som bland andra Klarna och Spotify – som vinnare av SvD:s affärsbragd.
- Jag och Nami är otroligt tacksamma för det här fina priset, att vi får dela det med andra legender och människor som inspirerat oss. Det är otroligt kul att se så många unga här inne som är intresserade av entreprenörskap. Ni är framtiden, det gör mig varm i hjärtat, sa Alan Mamedi från scenen där bland annat Prins Daniel medverkade under priscenemonin.
Truecallers affärsidé med en app som kan verifiera kontakter och blockera oönskade samtal och meddelanden har varit en succé.
Alan, som själv är UF alumn då han tidigare drev ett UF-företag vars affärsidé var att skapa logotyper och print-material till ett lägre pris än konkurrenterna, hade även två budskap åt de hundratals UF-eleverna som satt och lyssnade i publiken.
- Jag och Nami startade det här när vi var 24 år, vi var unga. Det tar tid. Det har gått ganska bra med det har inte varit helt enkelt. Så det tar tid men ge inte upp.
- Det andra är att både jag och Nami kommer från ganska oviktiga förorter i Stockholm, vi har ganska vanliga bakgrunder. Om vi lyckas, då fan kan ni också lyckas. Tack så mycket för det här priset.