Från UF-företag till samhällsförändrare - ny satsning från Locker Room Talk
De hade båda själva hört och sett det i omklädningsrummen under uppväxten. Den hårda och många gånger kvinnonedsättande jargongen. Våldet. Förnedringarna. När Rogerio Silva och Shanga Aziz sedan skulle starta ett UF-företag under sin gymnasietid i Finspång bestämde de sig för att inte sälja någon produkt – de ville jobba för en förändring i samhället. Med start i omklädningsrummen. Att stoppa skitsnacket, bryta machokulturen och skapa en ny manlighet där killar och män kan vara på flera olika sätt.
Nu, sex år efter UF-året då de även vann SM i Ung Företagsamhet, är Locker Room Talk en etablerad ideell organisation som ofta uppmärksammats för sitt arbete med att utbilda unga killar i jämställdhet och schyssta attityder. De har bland annat hyllats av Zlatan Ibrahimović, förre landslagsspelaren Jimmy Durmaz är ambassadör och de samarbetar med både elitklubbar och olika distrikt inom både Riksidrottsförbundet och Sisu Idrottsutbildarna. Men framför allt har de besökt mängder av klubbar och pratat med unga killar.
- Att arbeta med jämställdhet står i alla sportklubbars värdegrund, men de har sällan några verktyg att arbeta med det på riktigt. Vi förser dem med det, säger Rogerio Silva.
Stor utmaning
De riktar sig mot killar i 10-14-årsåldern och upplägget är att de besöker lagen en gång i veckan under åtta veckor. Där diskuterar de och spelarna olika saker kopplat till attityder, maskulinitetsteorier och jämställdhet under 30 minuter innan en träning.
- Det brukar vara spännande möten och diskussioner. Det gäller också att förklara att ju bättre de mår, desto bättre kan de prestera.
Behovet att prata normer, värderingar och jämställdhet är minst lika stort nu som när de startade.
- Vi upplever tyvärr inte några större ändringar åt det positiva hållet. Många rapporter, även vår egen, visar att de sociala färdigheterna är en stor utmaning för killar i bland annat omklädningsrummen. De har svårt att prata om känslor och tar till våld i stället för ord. Det tar de med sig ut i samhället och skadar andra. Framförallt kvinnor, säger Shanga.
Ny satsning
Nu är de redo att ta nästa steg med en ny satsning. Åtta-veckorsprogrammet har utvecklats ytterligare och de har skapat en ny digital samlingsplattform för utbildningarna samt en ledarutbildning i vr.
- Där kan ledare, med vr-glasögon och i förprogrammerade scenarion, testa hur man bemöter oschysst snack. Det känns otroligt häftigt hur vi kan nå ännu fler, säger Shanga.
- Det är som UF-året var för oss. Det är den mest verkliga simuleringen för hur man driver företag som finns. Det har varit så sjukt värdefullt för oss. Jag kan inte säga om Locker Room Talk hade funnit utan det. Vi har lärt oss så mycket av sånt som inte står i böcker och utvecklats som personer.
Den 11 maj publicerades en bilaga om Ung Företagsamhet i Svenska Dagbladet där fler exempel på bland annat tidigare UF-företag som nu drivs vidare skildras. Den hittar du här.