Hem / Nyheter & Event / Ung Företagsamhet Sverige / Skapare av vindtunnel vann 10 000

Skapare av vindtunnel vann 10 000

Ljungbergsfonden har delat ut Årets teknikstipendium på 10 000 kronor till AeroEducation UF från Bromma gymnasium under Ljungbergsdagen den 21 september.

Motiveringen löd: UF-företaget har visat stort engagemang och teknisk kunskapsfördjupning. Nyttan blir stor då syftet är att produkten/tjänsten ska spridas till elever ute på skolorna.

Juryn på Ljungbergsfonden imponerades av engagemanget och intresset att inspirera fler elever och lärare inom teknikämnet.

- Vi är väldigt nöjda med vårt UF-år och tacksamma för priset, säger Nikita Safronov, en av medlemmarna i AeroEducation UF. En vindtunnel används för att göra experiment och laborationer i läran om hur en luftström rör sig i förhållande till objektet. Nikita förklarar: - Åker du bil och sträcker ut handen vinkelrätt utanför rutan känner du inget motstånd, men om du vinklar handen känner du motstånd. I en vindtunnel kan man göra beräkningar som man har nytta av i bland annat fordonsindustrin.  

Att bara tillverka vindtunnlar hade varit för smal marknad för företaget. Istället tänkte de på sina egna tekniklektioner på högstadiet och hur tomma de upplevde dem. De bestämde sig då för att göra tekniklektioner roligare genom att sälja en teknikkurs där även deras vindtunnel användes.

- Läraren slipper extra arbete och lektionerna blir roligare för eleverna, säger Nikita.  Redan under UF-året tog eleverna Nikita Safronov, Casimir Leminaho och Mathias Bruksman hjälp av Ljungbergsfonden samt SAAB och KTH som Bromma gymnasium har samarbete med. De tog fram en prototyp på en vindtunnel och passade på att göra en marknadsundersökning bland tekniklärare på Sveriges största lärarkonferens, Skolforum, för att se om deras affärsidé höll.

Carl Kronberg är ekonomilärare på Bromma gymnasium och förstelärare i entreprenörskap. Han blev också årets UF-lärare 2017.

– Jag har varit handledare åt AeroEducation UF under året och har sett hur mycket killarna har vuxit. På teknikprogrammet är det inte så vanligt att tänka marknadsföring och ekonomi så ur den aspekten har året varit mycket lärorikt för killarna.

Förra året var första året Bromma gymnasium införde UF-företagande på teknikprogrammet, naturvetenskapsprogrammet och samhällsvetenskapsprogrammet. Tidigare har det bara funnits på ekonomiprogrammet.

– Det visade sig att teknik och UF-företagande passar väldigt bra ihop. Eleverna som har läst teknik tog med sig kompetens som lyfte UF-företagandet till helt nya nivåer, säger Carl.

Oavsett om du är lärare, elev eller förälder så finns vi här för att hjälpa dig. Ställ en fråga så hör vi av oss så snart som möjligt.