Vinnare i Årets Affärsplan 24/25
LifeCoal består av 6 gymnasielever med stort driv och engagemang gällande sitt UF-företag. Deras affärsidé är att skapa en naturlig jordförbättrare i form av biokol, för att underlätta vid odling.
Under fredagen åkte UF-kontoret till Uppsala Konsert & Kongress för att överraska vinnarna på deras julavslutning. Inte bara förstaplatsen kom från Skrapan utan även andraplatsen som tillhör Castori UF. Tredjeplatsen? Den kammade Collect UF från Fridegårdsgymnasiet hem.
Motiveringen till vinsten löd: En jordnära affärsplan som utifrån en väl definierad målgrupp hittat rätt argument och säljkanaler. Snygg, lättillgänglig och kol(ossalt) övertygande.
2:a pris: Castori UF, Lundellska skolan
Med omsorg om djuren och naturen har företaget på ett proffsigt, pedagogiskt och modernt sätt tagit fram en guidande affärsplan med hög grad av realism. Helt enkelt äkta vara, utan att egentligen vara det.
3:e pris: Collect UF, Fridegårdsgymnasiet
En väl ”uppsamlad” och snygg affärsplan som på ett tydligt sätt beskriver hur en helt ny produkt ska lanseras på marknaden. En noggrann analys och trovärdiga slutsatser gör att ”affärsplanskassen” knyts ihop på ett bra sätt.
Tack till tävlingsvärd Svenskt näringsliv och tävlingsordförande Anna-Lena Holmström med jury som tillsammans gjort ett gediget arbete för att plocka ut de tre finalisterna.
Stort grattis till vinnarna önskar vi på UF-kontoret!