UF-företagande på

Vård- och omsorgsprogrammet

Självklart kan man driva UF-företag på Vård- och omsorgsprogrammet!

UF-företagande är en processutbildning där elever under ett läsår startar, driver och avvecklar ett företag. De får sälja varor eller tjänster och hantera riktiga pengar. Genom UF-företagande utvecklar elever entreprenöriella förmågor som kreativitet, ansvarstagande, samarbete och problemlösning – egenskaper som är eftertraktade både i arbetslivet och av framtida utbildningar.

Studier visar att personer som drivit UF-företag har färre arbetslöshetsdagar, tjänar bättre och kan vara en effektiv insats för att minska könsrelaterade ojämlikheter inom entreprenörskap och företagande. Kvinnor med UF-bakgrund är även 80 procent mer sannolika att starta aktiebolag.

Olika sätt att driva UF-företag på Vård- och omsorgsprogrammet

UF-företagande blir arbetsmetoden för att jobba med ett eller flera ämnen i befintlig programstruktur. Genom att driva UF-företag som gymnasiearbete har eleverna stora möjligheter att vara kreativa i sitt val av affärsidé, och som Skolverket skriver i målen för gymnasiearbetet: ”Gymnasiearbetet ska utföras på ett sådant sätt att eleven planerar, genomför och utvärderar sin uppgift. Gymnasiearbetet kan utformas så att det ger eleverna möjlighet att pröva sitt yrkeskunnande i företagsliknande arbetsformer.”

Det går utmärkt att arbeta ämnesintegrerat med utgångspunkt i UF-företagens verksamhet. Ett UF-företags affärsidé kan beröra centralt innehåll i olika ämnen och på så sätt involvera flera lärare och ämnen på programmet – vilket brukar innebära ökad motivation hos eleverna. 

För ett UF-företag som exempelvis har en affärsidé som innebär ”att arrangera hälsoträffar på äldreboenden” kan både inriktningsämnen och programgemensamma ämnen involveras, t ex Vård- och omsorgsarbete och/eller Hemsjukvård – eller helt enkelt andra ämnen där ”planering, utförande och utvärdering av vårdprocesser” utgör delar av respektive centralt innehåll. 

Lärare på programmet gör bedömningarna hur elevernas arbete i UF-företagen kan integreras i olika ämnen. UF-företagets muntliga och skriftliga kommunikation skulle t ex kunna ge möjlighet till ämnesintegrering med ett gymnasiegemensamt ämne som Svenska.

Entreprenörskap är viktigt inom vården

När eleverna driver UF-företag utvecklar de förmågor som är värdefulla inom många vårdyrken. Men de får också möjlighet att se företagande som ett alternativ till anställning. 

Vårdförbundet vill utveckla företagandet i vården och lyfter att ”mångfald i utövandet av vården bidrar till vårdens utveckling.” De vill lyfta möjligheterna och arbetar för att det ska bli enklare att driva eget företag inom vården.

Idag finns det enligt Vård- och omsorgsföretagen nästan 16 0000 vård- och omsorgs­företag och 63% av dem drivs av kvinnor. Kanske kommer någon av dina elever utveckla vården genom att driva sitt eget företag i framtiden.   

Att arbeta med UF-företagande är enkelt

Vill du veta mer om hur man kan jobba med UF-företagande på ditt program? Ta kontakt med Ung Företagsamhet i din region för att komma igång, eller registrera dig som UF-lärare enkelt via knappen nedan. Vi erbjuder bland annat:

  • Digitala verktyg, klassrumsbesök och stöd under hela läsåret.
  • Utbildningar för UF-lärare.
  • Nätverksträffar

Du kommer märka att det mesta som du behöver i din undervisning redan finns. Du behöver inte uppfinna hjulet på nytt.