
Vinnare UF-mästerskapen 2025
Årets digitala närvaro
Tävlingsvärd: Nobox
Motivering:
Genomtänkt plan och väl utvalda kanaler för produkten. Stor spridning på inläggen, framförallt på TikTok och detta har drivit på försäljningen. Klokt resonemang om bortvalda kanaler och det aktiva valet att fokusera tillgänglig tid på kanaler som levererar i ett tidigt läge. Solklar målgrupp, fullt fokus på den i valda kanaler och tydliga resultat från detta ger vinsten i årets digitala närvaro 2025! Och vinnaren är: Arcus UF, Karlstads Globala Gymnasium
1a Arcus UF, Karlstad Globala Gymnasium, Karlstad
2a Celo UF, Sundsta- Älvkullegymnasiet, Karlstad
3a Gymbros UF, Karlstads Globala Gymnasium, Karlstad

Årets affärsplan
Tävlingsvärd: SEB
Motivering:
Man har lyckats skapa en mycket proffsig affärsplan där man presenterar allt från affärsidé till Globala mål på ett sätt som gör att man som läsare hela tiden vill veta mera. Man skapar en nyfikenhet. Man har en bra struktur och informationsstycken som är väl avvägda. I denna plan finner man många svar och får känslan av att företaget hela tiden vet vad man vill. Man skapar bara via planen ett stort förtroende hos läsaren. Och vinnaren är: By Lumina UF, Karlstad Fria Läroverk
1a By Lumina UF, Karlstad Fria Läroverk, Karlstad
2a Snöflingan UF, Stjerneskolan, Torsby
3a The Sweet & Salty Almonds UF, Karlstads Globala gymnasium, Karlstad

Årets logotyp
Tävlingsvärd: Happy Republic
Motivering:
Med en idé som vilar på litteraturhistoriska giganters axlar tar det här företaget 2-dimensionerade kliv in i det interaktiva berättandets värld. Er logotyp är väl förankrad i inspiration, vision och känsla, och designvalen är väl motiverade och utförda. Man kan säga att den här logotypen tydligt kallar på målgruppen i sitt segment. Ett stort grattis till, Spectral Studios, KLARA teoretiska gymnasium
1a Spectral Studios, KLARA teoretiska gymnasium, Karlstad
2a Gloovi UF, Lundbergs skola, Storfors
3a Fokus och Form UF, ForshagaAkademin, Forshaga

Årets vara
Tävlingsvärd: Westra Wermlands Sparbank
Motivering:
Med en genomtänkt design, stark efterfrågan och imponerande marknadsföring – där deras TikTok-innehåll nått över 120 000 visningar – har de snabbt etablerat sig på marknaden. Deras slutsålda första produktionsbatch och långa väntelista visar på stor kundpotential och en hållbar affärsmodell. Och vinnaren är: Gymbros UF.
1a Gymbros UF, Karlstads Globala Gymnasium, Karlstad
2a Celo UF, Sundsta- Älvkullegymnasiet, Karlstad
3a Blåljusboken UF, ForshagaAkademin, Forshaga

Årets UF-kooperativ
Tävlingsvärd: Värmländsk kooperation
Motivering:
Med de sju kooperativa grundprinciperna som grund erbjuder de med hjärta och omtanke sin väl beskrivna målgrupp ett stöd för såväl sin vardag som personlig utveckling och välbefinnande. Produkten är inte bara till för en hjälp i vardagen utan också ett verktyg för att främja godare psykisk hälsa och välmående. Och vinnaren är: Day by Day UF
1a Day by Day UF, Karlstad Globala Gymnasium, Karlstad
2a Partybusarna UF, Älvstrandsgymnaiset, Hagfors
3a Blåljusboken UF, ForshagaAkademin, Forshaga

Årets tjänst
Tävlingsvärd: Byggföretagen
Motivering:
Företaget visar en stark förståelse för marknadens behov, innovation och hållbart tänk, samt en tydlig ekonomisk strategi som gör företagets tjänst till en värdig vinnare. Och vinnaren är: Klubbfix UF
1a Klubbfix UF, Affärsgymnasiet, Karlstad
2a Sola i Karlstad UF, Sundsta- Älvkullegymnasiet, Karlstad
3a Drängarna UF, Lilllerudsgymnasiet, Karlstad

Årets hantverkare
Tävlingsvärd: Branäsgruppen
Motivering:
UF företaget har identifierat ett problem och löser detta genom att kombinera ett innovativt hantverk med yrkeskunskap. Företagets process löser både problem för individen och föreningslivet på ett ekonomiskt hållbart och skalbart sätt. Och vinnaren är: Klubbfix UF
1a Klubbfix UF, Affärsgymnasiet, Karlstad
2a Glamlocks UF, Brogymnasiet, Kristinehamn
3a Scent UF, Lillerudsgymansiet, Karlstad

Årets innovation
Tävlingsvärd: Stora Enso
Motivering:
Denna lösning kännetecknas av nytänkande och innovation genom att erbjuda någonting unikt som sticker ut på marknaden. Med en stark affärsmodell, strategiska samarbeten och en tydlig förståelse för konsumenternas behov har företaget visat entreprenörskap, skicklighet och framtidstro. Årets vinnare har med ett imponerande nytänk och goda marknadsinsikter skapat en produkt som möter en växande efterfrågan – och dessutom är god! Och vinnaren är: Celo UF
1a Celo UF, Sundsta-Älvkullegymnaiset, Karlstad
2a Klubbfix UF, Affärsgymnaiset, Karlstad
3a SafeRyde UF, Lillerudsgymnasiet, Karlstad

Årets socialt hållbara företag
Tävlingsvärd: Löfbergs
Motivering:
Företaget adresserar en angelägen samhällsutmaning med en väl genomarbetad produkt. Genom sin genomtänkta utformning uppmuntrar produkten till aktiv användning och bidrar till att sprida viktig kunskap, vilket i sin tur förbättrar användarnas livskvalitet. Genom att kombinera en analog produkt med en strategiskt genomförd digital marknadsföring har företaget skapat en affärsmodell som både når ut brett och engagerar målgruppen på ett effektivt sätt. Denna kombination av samhällsnytta, genomtänkt design och affärsmässig styrka gör företaget till en värdig vinnare i Årets socialt hållbara UF-företag. Och vinnaren är: Day by Day UF
1a Day by Day UF, Karlstad Globala gymnasium, Karlstad
2a AM Racet UF, Karlstads Fria Läroverk, Karlstad
3a Blåljusboken UF, ForshagaAkademin, Forshaga

Årets ekologiskt hållbara företag
Tävlingsvärd: Löfbergs
Motivering:
Det här företaget har visat prov på entreprenörskap och engagemang genom att identifiera en miljöutmaning och erbjuder en enkel och smart lösning som uppmuntrar till ett mer ansvarsfullt beteende hos konsumenterna. Genom att kombinera funktion och hållbarhet har företaget utvecklat en produkt med naturliga, svenska och biobaserade råvaror – En liten produkt med stor potential som gör detta företag till en inspirerande förebild för framtidens företagare och en värdig vinnare av Årets ekologiskt hållbara UF-företag. Och vinnaren är: Biobite UF
1a Biobite UF, Tingvallagymnasiet, Karlstad
2a Svintätt UF, ForshagaAkademin, Forshaga
3a Allin0ne UF, Lundbergs skola, Storfors

Årets monter
Tävlingsvärd: Karlstad CCC
Motivering:
Montern utmärker sig genom sitt tydliga tema och sin starka känsla av att låta besökaren träda in i skapandeprocessen. På ett inspirerande sätt illustreras hela resan, från idé till färdig produkt, och ger en inblick i den passion och det engagemang som ligger bakom. Här finns en imponerande produktkunskap och ett personligt engagemang som tydligt förmedlar att man brinner för sin produkt. Och vinnaren av årets monter är: Varmsmide UF
1a Varmsmide UF, Karlstad Praktiska gymnasium, Karlstad
2a Blåljusboken UF, ForshagaAkademin, Forshaga
3a Svintätt UF, ForshagaAkademin, Forshaga

Årets UF-företag
Tävlingsvärd: Swedbank
Motivering:
Med en innovativ produkt som utmanar branschen och möter en växande efterfrågan har detta UF företag visat på kreativitet, hållbarhetstänk och starkt entreprenörskap. Genom smart utveckling och en tydlig vision har de imponerat på både kunder och jury. Ett inspirerande företag med stor potential. Årets UF-företag är: Celo UF
1a Celo UF, Sundsta- Älvkullegymansiet, Karlstad
2a Mix & Flip UF, Karlstads Globala Gymnasium, Karlstad
3a Klubbfix UF, Affärsgymnasiet, Karlstad
Årets skola
Tävlingsvärd: EY
Motivering:
Årets skola 2025 har genom tydligt uttalade mål för att öka entreprenörskapet på skolan tagit stort kliv i både antalet lärare och elever som jobbar med Ung Företagsamhet Värmland. Genom att ge fler elever chansen att driva UF-företag, oavsett program så är skolan ett föredöme i arbetet mot ett samhälle där alla unga får utveckla sin företagsamhet. Visionen framåt är tydlig och det blir spännande att följa hur entreprenörskapet fortsatt kommer utvecklas och vara en självklar del av skolans erbjudande! Vinnaren av Årets skola 2025 är: Tingvallagymnasiet, Karlstad

Årets lärare
Tävlingsvärd: Citedo
Motivering:
Årets lärare 2025 har outtröttligt under många år jobbat för att driva på entreprenörskapsarbetet på sin skola. Genom stor drivkraft, engagemang och ett brinnande intresse för sina elevers väl så har läraren en central roll i skolans samverkan med Ung Företagsamhet Värmland. Läraren har mottagit nomineringar till det här priset från flera elever, lärarkollegor och dessutom det värmländska näringslivet. Det, om något, är ett kvitto på att lärarens arbete för att stärka kopplingen mellan skola och näringsliv fungerar! Vinnaren av Årets lärare 2025 är: Mats Ola Johnsson, ForshagaAkademin.
Årets arbetslag
Tävlingsvärd: Atea
Motivering:
Årets arbetslag 2025 har på kort tid svetsats samman till ett självklart team som jobbar för att skapa en hållbar processutbildning genom hela UF-året. Med tydliga handlingsplaner och roller inom arbetslaget så kan dom förstå och möta varje elev utifrån dens specifika behov. Expertisen inom olika områden i branschen stärker det här teamet ytterligare och det verkar vara ett riktigt dreamteam! Framtiden ser fortsatt ljus ut för arbetslaget: Naturbruk Lillerudsgymnasiet, Karlstad.