UF-klassikern Vårt samhälle
Vårt samhälle är UFs kanske mest omtyckta och spridda läromedel och har använts i de svenska klassrummen i över 10 år. Det är från början framtaget för åk 2-5 och har sin utgångspunkt i samhällskunskap och svenska, men har utöver det en enorm bredd! I Skaraborg har vi många exempel på hur det kan användas och här är några:
Årskurs 1; Trädgårdsstadens skola, Skövde
Lottie Sparre är lärare på Trädgårdsstadens skola i Skövde. Hon har använt Vårt samhälle i årskurs 1. De utgick från affischen med staden som de satte upp i rummet mellan de två klassernas hemvister, så att alla kunde se den under dagen.
”Vi samtalade mycket kring staden, vilka yrken och funktioner som finns där” berättar Lottie.
De gjorde även övningen ”Planera ett samhälle”. En anpassning där eleverna får köpa brickor av läraren istället för att räkna ut en budget gör att övningen passar bra även för de yngsta eleverna. De flesta grupper ville ha med ett sjukhus, vilket ledde till intressanta samtal i klassen.
Lottie knöt även ihop arbetet med Vårt samhälle med boken ”Sagan om det röda äpplet” och slutade med ett prov, där de använde bildstöd.
Årskurs 2-3, Fågelås skola, Hjo
På Fågelås skola utanför Hjo har man arbetat med Vårt samhälle under flera år. Läraren Erica Svensson införde Vårt samhälle på skolan efter att ha stött på det under sin VFU.
"I ett litet samhälle är det ofta svårt att få se det större samhället med egna ögon under skoltid, men Vårt samhälle har tagit ”staden in i klassrummet” säger hon.
Eleverna fick planera egna samhällen och byggde dem av returmaterial. Här blev goda samtal om hur olika delar i ett samhälle, t ex stadskärna med sjukhus och landsbygd med villor och jordbruk, samverkar. Eleverna ritade upp flöden mellan samhällena, t ex av personer som pendlar, patienter, pengar osv.
I samband med modul 2 som handlar om demokrati röstade eleverna fram att den tomma lokalen skulle bli en ishall. Förebilden var en tom fabrikslokal inne i Hjo. Förslaget skickade de in till kommunalrådet, varpå det fångades upp av lokalpressen och blev en artikel i Hjo tidning.
Årskurs 8, Fredriksdalskolan, Lidköping
Även på högstadiet är Vårt samhälle ett bra underlag för diskussioner kring samhället, dess uppbyggnad och funktioner och passar väl in i såväl SYV-uppdraget som inför PRAO och gymnasieval.
På Fredriksdalskolan i Lidköping har man arbetat med Vårt samhälle i årskurs 8. Först som en pilot, och sedan i alla klasser. SYV och SO-lärare har arbetat tillsammans och kopplat arbetet till skolans yrkesdag samt till kommande PRAO-period.
”Eleverna har under arbetet fått reflektera över samhällsviktiga yrken och hur solidariskt vårt samhälle är uppbyggt. Eleverna har också fått öva på att beskriva yrken mer ingående i form av att definiera bra egenskaper som passar till yrket”, berättar Johanna Amnerud, studie och yrkesvägledare på skolan.
”Eleverna har fått med sig mycket kunskap genom vårt temaarbete. De har fått sätta sig själva i ett sammanhang där de utgör en pusselbit i hur vårt samhälle ser ut samt reflektera över hur de vill att vårt samhälle ska se ut och vilken roll de vill ha i samhället i framtiden.”