Hem / Nyheter & Event / Västerbotten / Ändrade PRAO-förutsättningar – nya möjligheter
PRAO

Ändrade PRAO-förutsättningar – nya möjligheter

Inslaget med två veckors PRAO för årskurs 9 brukar vara något som är både uppskattat och nyttigt för eleverna. Kontakten med arbetslivet ger en inblick i framtida yrken och är en bra koppling till de skolämnen som eleverna vanligtvis läser. Under höstterminen 2020 blev det dock ändrade förutsättningar i och med Coronapandemin, - många arbetsplatser ville inte ta emot PRAO-elever.

I Vännäs kommun valde Hammarskolan (grundskola) och Liljaskolan (gymnasieskola) att samarbeta. Hammarskolans elever kunde vara ute på PRAO en vecka och arbeta med arbetsmarknad och entreprenörskap inne på skolan en vecka. Så här beskriver André Wiklund, lärare på Liljaskolan, deras upplägg:

I SO förberedde sig eleverna inför detta genom att under tre veckor lyfta ett antal frågor som ”vilket är mitt drömyrke?”, ”vad krävs för att få mitt drömyrke?”, ”vad är viktigt att tänka på när jag får ett jobb?” och ”vad innebär gymnasie- och universitetsstudier?” Detta följdes upp av den så kallade Framtidsveckan, vilket innebar att Ung Företagsamhet ledde arbetet med läromedlet Se möjligheterna. Eleverna jobbade bland annat med SYV-info, arbetsmarknadskunskap och klasserna fick besöka Liljaskolan, den lokala gymnasieskolan där de fick inblick i vad UF-företagande är och vilka fantastiska möjligheter som finns kring att jobba med företagande och entreprenörskap på gymnasiet. De blev bekanta med olika framgångsrika UF-företag från Liljaskolan och fick träffa gymnasieelever som representerat Liljaskolan på SM i Ung Företagsamhet. Detta var ett mycket uppskattat inslag från både åk 9 eleverna och gymnasieelever! Detta arbetsområde utmynnade i konceptet ”Företag för en dag”, där eleverna själva får komma på en affärsidé som de ska genomföra under en dag.

Efter ”Företag för en dag” fick de återberätta i sina klasser hur arbetet hade gått, vad det jobbade med, om de tjänade några pengar, om de tyckte det var kul osv. De flesta eleverna tyckte att upplägget var bra! Lärarna i åk 9 tyckte absolut att det var positivt med samarbetet mellan skolorna och Ung Företagsamhets inblandning och Hammarskolan önskar gärna göra något liknande framöver!

 

Glädjande att höra hur en grundskola och gymnasieskola i samma kommun kan hitta synergieffekter och skapa en win-win situation. Vi är gärna med på ett hörn igen i framtiden. /Ung Företagsamhet Västerbotten

Oavsett om du är lärare, elev eller förälder så finns vi här för att hjälpa dig. Ställ en fråga så hör vi av oss så snart som möjligt.