En kreativ resa mot ett klimatneutralt samhälle
Under november och december har 25 mellanstadieklasser från Västerbotten genomfört den första av två arbetsperioder i Skolhackathon. Deras uppdrag? Att arbeta fram idéer och lösningar för att skapa ett klimatneutralt samhälle. Genom en spännande innovationsprocess har eleverna planerat, skissat, prototypat, presenterat och omarbetat sina visioner för en mer hållbar framtid.
Skolhackathon är ett skoluppdrag som arrangeras av Ung Företagsamhet Västerbotten, Exploratoriet och Curiosum, där eleverna uppmanas att använda sin kreativitet och problemlösningsförmåga för att ta itu med verkliga samhällsutmaningar. I år har fokus varit på att skapa en plan för att göra samhället klimatneutralt. Eleverna har fått möjlighet att tänka utanför ramarna och föreslå innovativa lösningar för att minska koldioxidavtrycket och främja hållbarhet.
Under de två månaderna arbetet har pågått så har de först och främst planerat sina klimatneutrala samhällen, identifierat problemområden och på ett demokratiskt sätt valt ut max 12 samhällsområden som klassens samhälle ska bestå av. Detta har de gjort genom att arbeta med Ung Företagsamhets läromedel Vårt samhälle. Denna inledande fas har gett eleverna möjlighet att förstå hur ett samhälle fungerar, fått mer kunskaper i hållbarhet och identifierat de områden där förbättringar kan göras i vårt samhälle.
Efter planeringsfasen gick eleverna vidare till skissandet och prototypande. Eleverna har i mindre grupper fått arbeta med ett av de samhällsområden som klassen har valt ut. Gruppens uppdrag är där att göra området så klimatneutralt som möjligt samtidigt som man inte får glömma bort områdets funktion och andra hållbarhetsaspekter. Detta praktiska arbetssätt har inte bara stärkt deras kreativa förmåga utan också gett dem möjlighet att se och förstå hur deras idéer kan bli verklighet.
Klass 6 på Nilaskolan i Malå är med i Skolhackathon och så här säger gruppen som arbetar med sop- och avfallshantering.
- Vi började skissa och sen tänkte vi ut hur vi skulle bygga, vi mest körde på från sådant vi hade i hjärnan och improviserade. Sen började vi bygga och gjorde den legendariska sopbussen. Först tänkte vi att soporna skulle vara i lägenheterna men sen fick vi en bra idé att bygga en sopbuss. Då tänkte vi att det skulle vara en turbomotor på bussen men det var inte så miljövänligt så vi bestämde oss för att använda den så soporna skjuts ut genom den, säger sop och avfallsgruppen i klass 6 på Nilaskolan i Malå.
Nästa steg i processen var presentationen. Eleverna fick möjlighet att dela sina tankar och visioner med sina klasskamrater och lärare. Detta gav de inte bara möjligheten att uttrycka sina idéer utan också en chans att få feedback och perspektiv från sina kamrater och lärare. Interaktionen under presentationen har främjat en lärande miljö där eleverna har kunnat utbyta idéer och förbättra sina koncept genom diskussion och reflektion.
Efter presentationen följde en fas av omarbetning där eleverna kritiskt granskade och förbättrade sina idéer baserat på feedback och erfarenheter. Detta har inte bara stärkt deras problemlösningsförmåga utan också lärt dem vikten av att vara flexibla och anpassa sig till förändringar.
- Vi tycker att det har varit roligt, givande och utmanande att arbeta med den process som är framtagen. Arbetsmaterialet är väl strukturerat och tydligt kopplat till läroplanen. Eleverna tyckte att det var ett roligt arbetssätt, där de fick användning av sina förkunskaper och fick möjlighet att återkommande uttrycka sina tankar och åsikter. Andraspråkseleverna kunde lära sig nya begrepp och tilläts även att använda de nya orden i ett sammanhang där de verkligen har nytta av dem, säger arbetslag 6 på Nilaskolan i Malå.
- Skolhackathon i är inte bara en skoluppgift där eleverna får träna på kreativitet och problemlösningsförmåga; det är också ett steg mot att bygga en medvetenhet om hållbarhet och väcka intresset för miljöfrågor hos de unga generationerna. Eleverna är inte bara framtidens ledare; de är också nuets förändrare, säger Alexander Bodén Projektledare Ung Företagsamhet Västerbotten
Nu under januari arbetas det för fullt i andra arbetsperioden där klasserna ska bygga upp sitt prototyp-samhälle i programmet Minecraft Education. Eleverna jobbar i sina grupper med sina omarbetade områden och har nu några veckor på sig att färdigställa arbetet innan det är dags för regional final.
Den regionala finalen arrangeras 6 februari där alla deltagande klasser får chansen att presentera sina arbeten för en jury som består av proffs inom hållbarhet, samhällsbyggnad och spel. Vill du se slutspelet där de 6 bästa klasserna gör upp om att ta hem årets tävling så kan du hänga med live 12.00 - 13.30. Se slutspelet här