Lär känna Ung Företagsamhets grundskole-team
Berätta lite kort om vilka ni är, vad ni gör och hur länge ni har arbetat på Ung Företagsamhet?
-Mitt namn är Linnea Fällman och för mig blir det här mitt fjärde läsår på Ung Företagsamhet. Jag började här som skolinspiratör på 50% vid sidan av mina studier vid Umeå universitet och drev då våra grundskoleprojekt. Därefter har jag haft många olika roller i organisationen men har alltid kommit tillbaka till grundskolan, senast som projektledare för grundskolan med fokus på att utveckla entreprenörskap i undervisningen i våra kommuner och skolor i regionen. Nu till hösten kommer jag främst jobba med våra större evenemang, våra studie- och yrkesvägledare på grundskolan och med organisationens kommunikation.
-Mitt namn är Alexander Bodén och jag går in i mitt tredje läsår på Ung Företagsamhet. Jag började här direkt efter gymnasiet där jag gick ekonomiprogrammet i Skellefteå. Min första roll var som Skolinspiratör mot grundskolan men förra året klev jag upp som projektledare och driver nu våra projekt på grundskolan och hjälper till att utveckla entreprenörskap i undervisningen på våra skolor ute i regionen.
Hur hamnade ni på Ung Företagsamhet?
-Jag drev UF-företag 2015-2016 och efter det gick jag med i vårt nätverk UF alumni och har engagerat mig ideellt på många sätt. Sedan blev jag erbjuden en tjänst här under mitt sista år på universitetet och kunde såklart inte tacka nej till det, säger Linnea.
-Jag drev ett UF-företag 2021-2022 och i slutet av läsåret så såg jag att de sökte två tjänster, så jag sökte och blev erbjuden det här jobbet, säger Alexander
Vilket grundskolematerial eller utbildningskoncept som Ung Företagsamhet erbjuder är din favorit?
-Bra fråga, jag tycker vårt utbildningskoncept Framtidskoll är väldigt kul – framförallt för att det var mitt första projektuppdrag och de senaste åren har jag fått äran att vara programledare. I Framtidskoll så får elever i årskurs 8 och 9 lära sig mer om framtiden, yrken, privatekonomi, gymnasievalet och annat viktigt samtidigt som de arbetar med läromedlet Min framtid och ekonomi. Annars är Idéer som gör det möjligt en riktig favorit, där eleverna får vara uppfinnare och komma på egna innovationer. Det är också väldigt kul att göra med lärare på inspirationsträffar, säger Linnea.
-Om jag måste välja så säger jag Skolhackathon. Jag blir så imponerad av elevernas arbeten varje gång jag jag får se dem. Det är så kul att se att de är så kreatvia, innovativa och samarbetar så bra. Sen är det kul att jobba med ett så unikt koncept där man jobbar med nya och spännande case varje år i Minecraft. Jag måste också slå ett slag för vår nya utmaning som vi lanserar i höst. Det kommer bli så bra! säger Alexander
Vad är det bästa med ert jobb?
-Det bästa med mitt jobb är att få vara med i processerna och hjälpa våra lärare att utveckla sin undervisning, både med hjälp av våra läromedel och genom andra entreprenörskapsmetoder. Och sen tycker jag såklart det också är väldigt kul att jobba med våra evenemang och kommunikation, säger Linnea
-Det bästa med mitt jobb är att driva projekten på grundskolan och följa med under resans gång. Se hur lärarna och eleverna utvecklas, och hjälpa dem att komma i mål med deras arbeten. Sen tycker jag också att det är kul att träffa nya människor som är intresserade av entreprenörskap, säger Alexander
Vad skulle ni säga till en lärare eller skola som är intresserad att börja arbeta med entreprenörskap i skolan?
-Våga testa! Det är lättare än man tror. Och ring oss på Ung Företagsamhet om man har några frågor för vi hjälper alltid till, säger Linnea.
-Börja i det lilla! Man behöver inte jobba i stora projekt för att arbeta med entreprenörskap. Använd och inkludera dina elever i undervisningen, det blir mycket roligare och de kommer med perspektiv du inte har tänkt på. Och såklart, våga kontakta oss! Vi finns här för dig som vill jobba med entreprenörskap i skolan, säger Alexander.