Hem / Nyheter & Event / Västerbotten / MOSAIK - Grunden till Sorseles framtida entreprenörer
Annica Grundström lärare Vindelälvsskolan Sorsele

MOSAIK - Grunden till Sorseles framtida entreprenörer

Under hösten så har Vindelälvsskolan i Sorsele arbetat med MOSAIK. MOSAIK konkretiserar arbetet med entreprenörskap genom att arbeta med olika entreprenöriella förmågor. Jag har fått äran att träffa läraren Annica Grundström och frågat henne om hennes arbete med MOSAIK.

Berätta lite om dig själv!

Jag är en person med stort lugn och mycket kunskap. Jag har snart jobbat som lärare i 30 år och brinner fortfarande för yrket! Jag har mycket god kontakt med mina elever och jag låter elevdemokratin vara grundläggande för planeringen av min undervisning. På det sättet så skapar jag ett bättre klimat för eleverna där de är mer motiverade.

Hur kom du i kontakt med MOSAIK?

Sorsele har ett väl utvecklat företagsklimat där hela 20% av befolkningen är företagare. Det är viktigt att ungdomarna i Sorsele tar vid och då måste de få träna på entreprenöriella förmågor i skolan. Vi på Vindelälvsskolan stötte på Ung Företagsamhets koncept om MOSAIK via deras utbildning och jag började arbeta med det efter det.

Om du skulle beskriva MOSAIK, hur skulle du göra det?

Jag skulle beskriva det som olika delmål som man jobbar mot för att kunna nå sitt stora mål. Man tränar på förmågor som får en att våga satsa på det man verkligen vill göra, man får testa, lyckas och behöver inte oroa sig över att misslyckas.

Hur har arbetet med MOSAIK sett ut under hösten?

Arbetet med MOSAIK länkar jag främst ihop med undervisningen inom samhällskunskap med samhällsresurser och fördelning som omfattar arbetsliv, samhällets ekonomi och globalisering.  Jag har arbetat i Ung Företagsamhets material, vi har träffat näringslivsutvecklare, haft lektioner med Exploratoriet och Swedbank. Eleverna har även fått träna på sina förmågor när de har varit på praktik.

Ser du någon utveckling hos eleverna under arbetet?

Jag ser jättestor utveckling i eleverna! Vi anordnar prao-mässa där eleverna får presentera företaget som de haft praktik på och vad de säljer för något. Där får jag se eleverna i en annan miljö där de verkligen visar hur de använder sig av de kompetenser som MOSAIK förespråkar och hur självsäkra de har blivit.

Vad tar du med dig från arbetet hittills?

Jag tar med mig mycket! MOSAIK förankrar verkligen undervisningen med verkligheten och superroligt att se hur mycket eleverna har utvecklats under arbetets gång! Jag tycker även att materialet från Ung Företagsamhet har varit superbra. Materialet lyfter viktiga frågor som inte skolan gör. Jag kommer jobba vidare med MOSAIK som grund till undervisningen för att stimulera de unga till att bli entreprenörer.

Tror du att det finns utmaningar gällande MOSAIK?

Utmaningar är att upparbeta hela konceptet och få samarbete mellan skola, näringsliv och kommun att fungera.

Vilka tips skulle du ge till någon som inte jobbar med MOSAIK idag?

Jag tycker att man ska våga prova! Jag tycker som sagt att det har varit superbra och UF:s material har varit tydligt och bra. Även att man gör en bra planering så man kan få ut så mycket som möjligt av materialet, jag kan tipsa om att kombinera det teoretiska med att eleverna får prova på det på riktigt på exempelvis mässa eller praktik!

 

Vi tackar Annica för att hon ville berätta om hennes upplevelse av arbetet med MOSAIK och vi önskar henne fortsatt lycka till med arbetet med MOSAIK.

Vill du vet mer om MOSAIK?

Läs mer här: https://ungforetagsamhet.se/internal/mosaik

Oavsett om du är lärare, elev eller förälder så finns vi här för att hjälpa dig. Ställ en fråga så hör vi av oss så snart som möjligt.