Nytt projekt ska stärka entreprenörskapet genom hela grundskolan
Under våren har totalt sju team från fem kommuner i Västerbotten (Malå, Sorsele, Vindeln, Nordmaling och Skellefteå) haft digitala föreläsningar och intervjuer kring hur det är att jobba med entreprenörskap och studie- och yrkesvägledning. Totalt är det cirka 30 deltagare verksamma i grundskolan, alltifrån skolchef, rektor till syv, förstelärare, lärare eller utvecklingsledare. Nyligen samlades även alla för en dags workshop i Skellefteå.
Skolverket har samarbetat länge med Ung Företagsamhet i Västerbotten och följt deras utvecklingsarbete för entreprenörskap i grundskolan. Projekt som detta är viktigt för att låta entreprenörskap ta mer plats i grundskolan enligt Carina Hafrén, undervisningsråd på Skolverket – dels för att det stärker elevernas förmåga att komma på idéer och ta dem till handling, dels för att det stärker elevernas framtida valkompetens i både privat- och yrkeslivet.
- Dessutom skapar samarbetet med det lokala arbetslivet också förståelse för yrkesområden och alternativ. Detta i sin tur kan också vara motivationshöjande då undervisningen blir verklighetsförankrad. Sverige behöver unga som vill och kan agera på möjligheter och ju mer man tränar på dessa förmågor desto bättre blir man på dem, precis som allt annat, säger hon.
Röd tråd av entreprenörskap
Ung Företagsamhet Västerbotten har länge jobbat med att skapa förutsättningar för en röd tråd av entreprenörskap, där eleverna och lärarna kan jobba med organisationens utbildningsmaterial, genom hela grundskolan. Att ha en röd tråd gör det lättare att planera, utvärdera och ger eleverna tid och systematisk träning i entreprenöriella förmågor, enligt Hafrén. Bland utmaningarna nämns utvärderingen och själva implementeringen – att skapa likvärdiga förutsättningar för alla.
- Att vi i Sverige behöver entreprenöriella unga är det väl ingen som tvekar om men det måste tränas systematiskt och kvalitativt och bli likvärdigt, säger Hafrén.
Erik Lindblom, skolchef Malå kommun, Simon Jonsson, lärare på Skytteanska skolan i Tärnaby och Rebecka Edin, biträdande rektor på Renforsskolan i Vindelns kommun, tycker att projektet har varit bra. Framför allt att utbyta erfarenheter.
- Genom att möta andra, höra om svårigheter och utmaningar, så kan man kanske förbygga det själv. Det gör det lättare att implementera saker på den egna skolan, säger Simon Jonsson.
Höjer elevernas motivation
Trion är samstämmiga i att jobba systematiskt är ett framgångsrecept – och de ser stora vinster med det entreprenöriella lärandet som en röd tråd i undervisningen, framför allt kopplat till elevernas motivation.
- En stor drivkraft är att motivera eleverna. Idag förstår de inte riktigt varför de behöver matte, musik och så vidare, men den förståelsen får de genom entreprenöriellt lärande. Vi ser att det gör eleverna mer motiverade och även lärarna. Det är spännande, säger Erik Lindblom.
Till sommaren ska projektet utvärderas och följas upp. Hafrén hoppas att arbetet som redan görs i de medverkande kommunerna ska fortsätta och stärkas, men också att det kan spridas vidare till fler kommuner.
- Projekt som det här är viktiga för vår utveckling av ett systematiskt kvalitetsarbete för entreprenörskap i hela grundskolan. Det är ett viktigt arbete för att ge kommunernas unga likvärdiga livschanser, säger Petra Umaerus på Ung Företagsamhet Västerbotten.