Hem / Nyheter & Event / Västerbotten / Uppstartsdag i entreprenörskapstecken i Skellefteå och Robertsfors

Uppstartsdag i entreprenörskapstecken i Skellefteå och Robertsfors

Vårterminens två första dagar samlade över 600 grundskollärare för fortbildning i entreprenörskap. Ung Företagsamhet var på plats i Robertsfors och Skellefteå för att utbilda lärare i hur de kan arbeta med entreprenörskap i klassrummet.

Under två dagar träffades deltagare från 11 grundskolor i Skellefteå kommun och utbytte erfarenheter. Träffen var en del av att implementera kommunens nya Framtidsplan som tagits fram för att öka elevers valkompetens, tydliggöra deras möjligheter för framtiden och vidga perspektiv på vad som är möjligt samt stärka kopplingen mellan arbetsliv och skolan.

- Vi hoppas kunna inspirera med verktyg för hur skolorna ska kunna ta arbetet med framtidsplanen in i klassrummet. Vi ser att det finns mycket att vinna på att skolorna kan arbeta med entreprenörskap. Det bidrar till att eleverna får ökad skolmotivation, men även blir mer rustade för framtiden, säger Petra Umaerus, projektledare på Ung Företagsamhet.

Lärarna i Skellefteå fick även inspireras till Mats Westerberg, professor vid LTU som tagit fram MOSAIK-metoden, en metod som ska konkretisera arbetet med entreprenörskap genom att se till olika entreprenöriella förmågor och hur man kan arbeta med dessa.

Samtidigt i Robertsfors fick alla lärare i kommunen som arbetar från förskoleklass till årskurs 6 träffa Ung Företagsamhet vid en uppstartsträff för entreprenöriellt lärande i kommunen. Lärarna fick en introduktion i vad entreprenörskap är och varför entreprenöriellt lärande är viktigt, de fick även lära sig mer om MOSAIK-metoden och hur de kan implementera detta i klassrummet för att få en mer elevaktiv undervisning.

- Jag trodde faktiskt inte att det skulle vara aktuellt så långt ner i åldrarna som till min förskoleklass men har fått flera idéer och verktyg gör hur vi kan starta redan hos oss, skriver en lärare i utvärderingen från Robertsfors.

- Under dagen har jag fått vidgade tankesätt hur man kan gå tillväga i det pedagogiska arbetet, skriver en annan lärare i utvärderingen från Robertsfors

Det senaste åren har Ung Företagsamhet Västerbotten arbetat för att få en röd tråd av entreprenörskap i skolan från förskoleklass till årskurs 9 för att underlätta för pedagoger att skapa en aktivitetsplan med tydlig progression genom alla årskurser.

Vill du veta mer om hur du kan arbeta med entreprenöriellt lärande? Kontakta oss så berättar vi mer.

Oavsett om du är lärare, elev eller förälder så finns vi här för att hjälpa dig. Ställ en fråga så hör vi av oss så snart som möjligt.