Hem / Nyheter & Event / Västernorrland / Grundskoleelever bygger drömsamhällen i Skolhackathon

Grundskoleelever bygger drömsamhällen i Skolhackathon

Skolhackathon är ett spännande koncept där elever får känna delaktighet i samhällsfrågor och samtidigt lära sig mer om innovation, demokrati och entreprenörskap. Mellanstadieelever runt om i hela Västernorrland har under hösten arbetet med att bygga framtidens stad med fokus på Det klimatneutrala samhället.  

Arbetet i klassrummen startar med att eleverna lär sig och arbetar med vad ett samhälle är och utgår från vad som ingår i ett samhälle. Därefter börjar processen med att bygga och skissa fram sin prototyp och slutligen går eleverna in i Minecraft, för att bygga upp det samhälle som de skapat. Skolhackathon avslutas sedan med en regionaltävling där alla klasser som deltagit har möjlighet att träffa en jury och tävla mot andra klasser.  

Skolhackathon

Totalt deltog 290 elever i årskurs fyra till sex i den regionala tävlingen under tisdagen. Efter en utmanande överläggning för juryn, korades i Västernorrland Gerestaskolan årskurs 5B som vinnare och hela klassen hoppade av glädje.  

“Att få vara med och se deras drömmar, ambitioner och idéer är fantastiskt. Att se vad det här betyder för dem, att de har jobba så hårt och att få lyssna på deras presentationer är så inspirerande.” Säger Giselle Abbas som var en av jurymedlemmarna.  

Eleverna har använt miljövänliga material, återvinning och återbruk. De skapade till exempel hus med planteringar på taken och vattentankar på taket som fångade in regnvatten för att använda i badhuset. Eleverna byggde också en innovativ återvinningstation, där användaren till exempel kan stoppa in metallåtervinning på ena sidan och få ut en färdig produkt på andra sidan, som en fälg till en cykel.

- Eleverna har kommit med många bra idéer. Juryn fastnade framförallt för att klassen också har vävt in mjuka värden. De har till exempel tänkt på de äldre och byggt äldreboenden, säger läraren Hampus von Post.

5B

Meja Wikström, Konrad Mölk och Idde Lundin presenterade klassens drömsamhälle för juryn. 

Under arbetets gång har klassen jobbat med frågor om vad ett samhälle är och vad som behövs för att det ska fungera.

- Vi har lärt oss om demokratiska processer, vattenförsörjning, el, återvinning och återbruk. Utifrån det spånade eleverna fram idéer och började bygga ett samhälle i Minecraft. Som lärare har det varit roligt att se hur eleverna har hjälp varandra och vilket fantastiskt teamwork de har haft, säger Hampus von Post.

Skolhackathon i Minecraft är ett samarbetsprojekt mellan Ung Företagsamhet Västernorrland och Technichus i Härnösand. Nu väntar en storregional final på fredag där tio regioner ställs mot varandra för att kora en nationell vinnare. Totalt har 33 kommuner, 108 klasser med 2271 elever deltagit i årets upplaga av Skolhackathon i Minecraft.   

Film om Skolhackathon
Oavsett om du är lärare, elev eller förälder så finns vi här för att hjälpa dig. Ställ en fråga så hör vi av oss så snart som möjligt.