Hem / Nyheter & Event / Västmanland / Alumninästet Final 2022

Alumninästet Final 2022

UF alumni är ett nätverk för alla tidigare UF-företagare. UF-företagande är i dag, och kommer att bli ännu mer i stor utsträckning, minsta gemensamma nämnare för många av Sveriges entreprenöriella medborgare. UF alumni samlar de allra mest företagsamma människorna i ett nätverk, där de fortsätter att utvecklas och inspireras. Ledorden för UF alumni är kontaktnät, personlig utveckling och entreprenörskap. Alumninästet är den första tävlingen UF-företagare har chansen att delta i, under de senaste åren har alumninästet vuxit sig större och större och idag är final på nationell nivå. Alumninästet är en väldigt bra möjlighet för eleverna att förbereda sig inför kommande tävlingar, dom får träna på att skriva och lära sig en pitch, sälja in sin affärsidé samt pitcha inför en jury.
Finalisterna i Alumninästet 2022​​

Torsdagen den 15 December var det dags för 2022 års final av Alumninästet i Västmanland. 10 ivriga, väl förberedda och smått nervösa UF-företag skulle ett efter ett ta plats framför juryn och åskådarna för att förhoppningsvis kamma hem vinsten på 50 000 kronor i marknadsföring i Västerås Tidning. Efter 10 fantastiska pitchar, 2 föreläsningar och en lång överläggning hos juryn hade vi äntligen ett resultat. Med motivering: 

 

"Alumninästet 2022 går till ett företag med en väl genomförd presentation av en affärsidé som ligger rätt i tiden oavsett säsong. Produkten är både skalbar och ekonomiskt hållbar." 

              Stort grattis Seasoning UF till                                    vinsten i Alumninästet 2022!

Ung Företagsamhet Västmanland vill även rikta ett stort tack till dagens fantastiska föreläsare, Johanna Hennerberg som pratade personligt varumärke och Timothy Jansson som pratade sin UF-resa och UF Alumni, samt juryn som hade det svåra beslutet att kröna en vinnare. Även tack till Alumninästets tävlingsvärdar Västerås Tidning och Företagarna, utan er hade dagen inte varit möjlig. Tack alla inblandade för att ni stöttar unga entreprenörer.

                                                 Intervju med Seasoning UF:

"Vilka är ni och vilka roller har ni?"

Vi är fyra tjejer som går på Grillska gymnasiet i Västerås. Vi går ekonomi och tillsammans har vi startat Seasoning UF. Seasoning UF består av: 

Vd - Jaqueline Jessen
Ekonomiansvarig - Amelie Kautto 
Försäljningsansvarig - Nike Klaesson Hjelm
Marknadsföringsansvarig - Emma Emmoth 

Seasoning UF logotyp

"Vad är er affärsidé?"

Vår affärsidé är en säsongsbaserad kokbok där alla recepten är baserade på en ingrediens under en viss säsong. Vi har tagit med årets fyra säsonger och erbjuder 8 högklassiga recept som passar varje säsong. Seasoning kokbok är unik eftersom den består av recept från lokala restauranger och kockar i Västerås. Vår bok gör det enklare och godare för västeråsarna att äta efter säsong. 

 


"Hur förberedde ni er, vad fokuserade ni på?"

Vi valde att fokusera mycket på innehållet och att vår pitch reflekterade oss och vårt företag. Därefter tränade vi för att få till ett bra samspel och se till att pitchen var intressant. Det viktigaste för oss var att kunna pitchen utantill och vara säkra på språk, gester, information och samspelet. 

"Hur kändes det att stå och presentera för nya ansikten? Även att bli utfrågade efteråt?"

Det var läskigt men det gick bättre än vi trodde, vi både tycker det var lättare att presentera för folk vi inte kände. De visste ju inte heller om vi sa eller gjorde något fel. Det var lite nervöst att bli utfrågade efteråt, eftersom vi inte visste vad de skulle fråga, men även det gick bra. Om man kan sitt företag så är det inte svårt att besvara frågorna. 

"Hur kändes det att vinna 50 000 i annonserings värde i Västerås Tidning?"

Vi har nog fortfarande inte fattat att vi vann vår första tävling som ett UF-företag. Vi är väldigt stolta över oss själva. Vi tror att priset är perfekt för just vårt företag eftersom vår främsta målgrupp är just Västeråsarna. 

"Med egna ord: Vad var nyckeln till att er pitch var vinnande?"

Vi var väl förberedda och vi kunde vår pitch utan och innan. Vi hade ett bra samspel som gjorde pitchen mer mottaglig för publiken. Presentationen bakom oss var väl gjord och tydlig som hängde ihop med det vi sa. 

"Om ni fick göra om er pitch, hade ni gjort något annorlunda?"

Vi hade velat trycka ännu mer på att kokboken består av recept från lokala kockar och restauranger. I och med det hade vi även velat presentera restaurangerna som vi har samarbetat med i vår kokbok. Det är en kritik vi fått som definitivt tar till oss. 

"Har ni några tips till framtida UF-företagare i alumninästet?"

Våra tips är väll att man är fokuserad och lägger ner tid på de tävlingar man faktiskt kan och vill vinna. Ofta blir det bättre och hela processen blir roligare. Se till att vara redo inför pitchen och träna så många gånger det bara går, se även till att få kritik från andra både vuxna och ungdomar för att få fram den bästa möjliga pitchen. 

"Hur ser resten av UF-året ut? Ska ni vara med i fler tävlingar?"

Vi kommer absolut satsa på fler tävlingar under vårt UF-år. Vinsten i Alumninästet är en stor motivation till att fortsätta göra vårt bästa och ta hem så många tävlingar vi kan. Mest ser vi fram emot att få ut vår bok på marknaden och ta emot respons från västeråsarna. Vi kommer stå och sälja på bland annat Erikslund shoppingcenter och var även planer på att höra av oss till flera eventuella säljytor. 

Vi vill även tacka alla som varit med under tävlingen och de fantastiska UF-företaget som vi fick tävla mot. Vi hade jättekul under finalkvällen och rekommenderar starkt kommande företag att vara med i Alumninästet :)

-Nike Klaesson Hjelm - Seasoning UF

Oavsett om du är lärare, elev eller förälder så finns vi här för att hjälpa dig. Ställ en fråga så hör vi av oss så snart som möjligt.