
Rekordmånga deltagare i tävlingen Årets Affärsplan
Söndagen den 1 december kl. 23.59 stängde tävlingen Årets affärsplan. Vid midnatt hade 116 tävlingsbidrag skickats in vilket är ett nytt rekord för tävlingskategorin.
Tävlingen Årets affärsplan, som går ut på att UF-företagen ska beskriva sin plan för UF-året, är den första SM-kvalificerande tävlingen som avgörs under UF-året. Tävlingsbidraget som får bestå av maximalt 12 A4-sidor ska presentera företaget på ett affärsmässigt sätt. Det förväntas även att företaget ska tillämpa relevanta företagsekonomiska begrepp och beskriva företagets ekonomiska möjligheter. Likaså hur de använder metoder för marknadsundersökning, omvärldsanalys, finansiering, prissättning samt hur UF-företaget valt att organisera sig.
Följande punkter ligger till grund för juryns bedömning
- Att likviditets- och resultatbudget är korrekt
- Att affärsplanen är realistisk och att det finns uppföljningsbara mål
- att varan eller tjänsten skapar lönsamhet och är grunden i företaget, dvs vinsten får inte baseras på sponsring eller andra intäkter
- Hur UF-företaget har beskrivit och reflekterat över affärsplanens delar på ett utförligt och nyanserat sätt
- Att affärsplanen har en genomgående röd tråd och har en tilltalande layout
Tävlingsvärdar för tävlingen är Svenskt Näringsliv och topp 20 i tävlingen annonseras den 13 december.