Hem / Nyheter & Event / Västmanland / UF-företaget som gjorde succé på Instagram

UF-företaget som gjorde succé på Instagram

Så blev det fd UF-företaget Merch Sweden en Instagramsuccé med nästan 50 tusen följare.

Sociala medier har blivit allt vanligare för UF-företagare att marknadsföra sina företag via. Många lyckas med hjälp av kanaler som Instagram och Facebook nå ut till både potentiella kunder och andra intressenter. Få lyckas däremot få samma stora genomslag som det fd UF-företaget och numera aktiebolaget Merch Sweden. Det här är historien om deras framgångssaga. 

Idén var från början ganska enkel. Fredrik Rinaldo och Mickel Wallentin kom under sitt UF-år på att de skulle sälja limiterade kläder och skor på andrahandsmarknaden. Som försäljningskanal skulle de använda plattformen Instagram och med hjälp av kommentarsfunktionen till inläggen kunde de ha live-budgivningar på produkterna de sålde. 

Affärsidén visade sig ligga helt rätt i tiden och innan UF-året var slut hade duon lyckats skapa en omsättning på över en miljon kronor. Succén var ett faktum. UF-företaget ställde även upp i flera tävlingar under UF-året och lyckades däribland kamma hem det prestigefyllda priset "Årets UF-företag". Juryn imponerades av killarnas idé och Merch Sweden vann tävlingen med motiveringen: 

"Med ett målinriktat fokus och stor affärsmässighet har detta UF-företag visat prov på lyhördhet för sina kunder. De har utvecklat sin affär genom att bygga image och resultat. Entreprenörerna har vänt på motgångar och visat prov på stor entusiasm och hög kreativitet. De har paketerat sin produkt mot sin nischade målgrupp och byggt en imponerande kundbas. Företaget har en välutvecklad plan för att ta sin verksamhet vidare till nästa nivå."

Att användandet av Instagram varit en viktig del av framgångssagan är ett faktum. Merch Sweden fick snabbt en stor följarskara som tickade upp från några hundra följare, till ett par tusen och nu närmare femtiotusen följare. Men hur skapar man en sådan succé? Och hur kommer det sig att just Merch Sweden lyckats så bra?

Redan i början av Fredrik och Mickels företagsresa hösten 2017 hade de som mål att lyckas med sitt UF-företag. De tog snabbt kontakt med influencers och youtubers som hjälpte till att bygga en större följarbas. Deras aktiva närvaro och interaktion med sina följare var ytterligare en faktor som bidrog till att deras Instagramkonto växte. 

Idag driver Fredrik Rinaldo företaget vidare som ett aktiebolag på egen hand. Merch Sweden har ett kontor i lokala Västerås och på Instagram fortsätter följarbasen att växa. Samtidigt har företaget kommit att bli förebilder för nya UF-företagare som kan inspireras Merch Swedens otroliga resa. 

Är du nyfiken på att ta del av Merch Swedens Instagram och kanske inspireras till ditt eget UF-företag hittar du kontot HÄR.

 

Oavsett om du är lärare, elev eller förälder så finns vi här för att hjälpa dig. Ställ en fråga så hör vi av oss så snart som möjligt.